lørdag 18. april 2015

Lørdagshilsen fra Vårhagen.


Neida, vi driver ikke bare med hage.. Vi har et liv (…) Sånn med famille og den slags. Men noen ganger så rekker vi begge deler og da har jo dagen vært perfekt?! Men her på bloggen er det jo helst hagen vi deler på…

Anemone blanda

Anemone blanda blue

Og her kommer et lite dryss med "dagens fangst" for å si det på den måten. Og du, det er så passe mye som blomstrer etter hvert at det er ikke alle som får komme på trykk.. Og hva kan jeg si? Noen er jo veldig fotogene da?!

Dicentra cucullaria Pink Punk

Tulipa humilis Alba Coerulea Oculata

Insektene begynner også å våkne opp nå når temperaturen stiger. En sitronsommerfugl ble observert flagrende gjennom hagen. Som snarest. Kanskje går den i fotofellen i morgen?

Epimedium sp

Marihønene er jo barndommens magiske lille lykkedyr og det er ikke fritt for at det prikker litt ekstra. I Fru Ranten altså (…) Som forflytter seg rundt i hagen i snilefart medbragt kamera og piknikteppe av den glorete sorten.. (Fru Ranten altså..) Skotskrutet stoff på den ene siden og gummiert bakside. Godt vi bor i en blindvei og uten innsyn?


Helgegleder deler vi hos Vivi

Coccinellidae



Og enda har vi søndagen igjen! 




Herlighet for en velstand!




Kos dokker!


36 kommentarer:

  1. det teppet hørtes ut some en super ide! har ofte lurt på hvordan jeg skal få tatt skikkelige nærbilder hlt nedpå bakken uten å bli vår og skitten. Kanskje jeg skal sy meg et lignende teppe... klem fra Anne-Kristin som har vært opptatt hele dagen med sangseminar og bursdagsselskap for en søster, og ikke har fått være i hagen, men som skal være der i hele morgen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Teppet har jeg hatt stor nytte av ;-)) Det ble kjøpt for en billig penge på Sparkjøp (om jeg husker rett) Perfekt i en fuktig Bergensplen! I dag har du nok kost deg i hagen?! God ny uke!

      Slett
  2. Jeg har et campingteppe(!) fra 50-tallet til underlag. Og en marihøne fant jeg død i vinduskarmen i dag... Tenk at jeg ikke rakk ta den ut da. Tragisk.. Men det kommer nok flere.
    Vi har planer om blåveissafari i morgen, men vi får se ann været. I Einar Hugnes-land:)
    Kos deg du og!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja mitt teppe er kjøp for en billig penge og det var verdt hver krone! Ja da regner jeg med at du finner både røde, blå og hvite?! I Hugnesland ;-D

      Slett
  3. Fritillaria eduardii, i de foregående innleggene, har jeg også plantet engang. Men de spiret ikke.
    Så her hos meg er det den vanlige keiserkrona som står og blomstrer (og dufter) nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er jo vakre begge to :-))

      Slett
  4. Hei Fru Ranten

    Der var vi da samtidig ja, med den blå humilis, jeg tror også det er den samme - måske min har lidt mere blå pollen? Men dine ser ældre ud, det er nok derfor, så kom du måske alligevel først;)

    Mariehønen passer rigtig godt til din Epimedium!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Bare 2 dager "gammel" :-)) Ja de var ganske like i fargen, marihønen og bispeluen :-)) Ha en fin ny uke!

      Slett
  5. Herlighet for en lykke :) Epimedium ja, med sine litt underfundige blomstring, blyge på en måte. En vårfavoritt for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Epimedium er et lite kunstverk :-)) Denne var veldig tidlig ute. God ny uke!

      Slett
  6. Nydelige bilder! Den Tulipa humilis er utrolig vakker. Lurer på om den hadde overlevd her...
    Epimedium er en nydelig plante. der liker jeg både blomstene og bladverket :)

    Ha en fin søndag i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hvor herdig den er men har hørt at den kan være vanskelig å få til å komme igjen år etter år. Vi krysser fingrene! God ny uke Marit!

      Slett
  7. Vilka underbara bilder!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Berit! Tusen takk :-)) Det er nok litt mer vår hos meg enn hos deg men men du haler vel snart innpå?! God ny uke!

      Slett
  8. Så flotte bilder! Og tenk at du har Epimedium som blomstrer allerede, mine er ikke i nærheten av det ennå.
    God søndag til deg! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har mange nadre som ligger langt etter så denne var ekstra tidlig ute :-)) God ny uke! Klem.

      Slett
  9. Ååå, så mykje vakkert !
    Og DEI søte marihønene, i gull attpåtil :)

    Takk for kommentar om Vårkjærminne, takk for namn. Eg finn det på google no, etter at eg har noko eksakt å søke på.
    Fin søndag.
    Her skin sola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg fant en til i dag :-)) De er kjempesøte! Omphalodes :-)) Vårkjærminne altså ;-D God ny uke til deg!

      Slett
  10. Härliga blommor och superfina bilder på nyckelpigan! Jag blir alltid lika glad när jag ser dem. Ha en fin inkommande vecka!

    SvarSlett
  11. Dear Ranten,
    love the blue flowers in the beginning of your post!
    I've seen the first yellow butterflies, too!
    The bug is very well captured! Stunning photo!
    Have a great week,
    Judith

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Judith! They ar very beautiful end easy to grow in the garden :-)) Happy new week!

      Slett
  12. Utrolig flotte bilder. Likte godt den gule insekten - kjempe søt.
    Det er herlig med hage når våren kommer, og du har jo så mange nydelige vårblomster.
    Tusen takk for nok en fin helgeglede. Ønsker deg en fin uke. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Marihøner skal jo bringe lykke og jeg ble i alle fall veldig glad når jeg fant den :-)) Og i dag fant jeg enda en til! God ny uke til deg Vivi! Klem

      Slett
  13. Magnificent macros! Very impressive how sharp and clear
    and it shows the full beauty of these exquisite flowers.
    I love the flowers all.
    Best regards, Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Karen, for your nice comment! Happy new week! Marit

      Slett
  14. Det må da være helt fantastisk å krype rundt med kameraet når du har så mye fint å ta bilde av:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er det snegletempo og når jeg vel har kommet rundt så er det jo bare å begynne på en ny runde?! God ny uke!

      Slett
  15. Alltid så kjekt å sjå bildene dine! Så mykje fint. Eg held på å grave opp heile hagen min i Fyllingen for å flytte plantene inn på bruket, litt av ein jobb. Og så klarte eg å brekke ein finger forrige helg - passar maks dårlig no om våren. Så no delegerar eg til undergartneren istaden, tippar han er glad for at han gifta seg med eit petimeter som vil ha planten akkurat to cm til venstre der og pittelitt ned der...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisa! Så hyggelig at du kom innom! Kjempelenge siden sist du blogget noe?! Tenkte du kanskje hadde flyttet fra byen og det holder du på å gjøre skjønner jeg? Håper du blogger om småbruket når du flytter inn?! God bedring med fingen ;-D Stakkars mannen...

      Slett
    2. Å, eg er stadig innom! Ja, det har blitt lite blogging - døgnet har ikkje nok timar (jobb, tre ungar, hage, to hus, småbruk, oppussing...) Småglimt på instagram passar livsstilen betre for tida, du som tar så fine bilder er kanskje der også? Du finn meg på @elisakolle i så fall. Der går det mest i hage i sommarhalvåret, og sying og sånt i vinterhalvåret.

      Slett
    3. Jeg er jo litt kjedelig sånn, at jeg blogger og dett var dett.. Jeg er ikke på Facebook heller. Men nå må jeg vel inn og se etter deg :-)) Ellers så går det i hage, fugler og natur her. Akkurat som før ;-D Du har det nok travlere enn meg, selv om jeg har 6 barnebarn, men er det jo bare på lån innimellom :-)) Uansett, veldig hyggelig å høre fra deg!

      Slett
  16. Så fina blommor ,härliga bilder ,lägger mig som följare ,Nette Ceclilia från Österbotten svensk Finland

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Veldig hyggelig at du kom innom og ekstra hyggelig at du vil følge oss videre! Mye fint å finne på bloggen din også!

      Slett