onsdag 29. april 2015

Magnoliablomstring med stadig stigende formkurve!


Det gode gamle Magnoliatreet svikter ikke. I år heller. Nå åpner stadig nye lodne knopper opp og byr på de lekreste hvite blomster. Vakrere og vakrere dag for dag. Så det blir nok ikke siste bildet. For å si det slik… Men det tåler du vel?!




Ved foten av Magnoliatreet vokser det bispelue/ Epimedium. Navnelappen er vekke for lengst da dette er en av de plantene som har fulgt oss lengst. Ikke var vi så opptatt av navn den gangen heller.. Hun ble nok kjøpt på grunn av sin ynde og eleganse og lekre orange farge. Nå danner hun et tett teppe av florlett orange.



Epimedium x warleyense "Orangekönigin"


Her ser du bedet i bakken ned til huset. Alle bedene i hagen er bygd av stein funnet på tomten. Men det hender vi skeier ut med kjøpesten til kantene, som prikken over i`en.



Her er det kanskje Lille som er prikken over i`en?! Hun er verdens fineste lille hunkatt (Lutten er en han!) og hun har bodd her med oss i rundt regnet 12 år nå.


Svart om vinteren og sjokoladebrun om sommeren!



Skiftende vær gir spennende utsikt som endrer seg fra det ene øyeblikket til det andre. Og vi lar oss fascinere og vi går aldri lei!


En av de ville, ja nær sagt elleville, på tomten- er asketrærne. Ja for nå snakker vi om jungelen som omgir oss. Og her vokser det ask i store mengder. Joda, de prøver seg over alt, i bed og pallekarmer, men med et våkent øye blir de luket vekk. 

Fraxinus excelsior (formklippet)

De er vakre og mektige når de får litt størrelse. 

Fraxinus excelsior, askeblomst


Du kan lese mer om asken HER, for dette er et tre fra mytologien!


Da hadde vi det for denne gangen?!



God haging!


Hepatica nobilis kyrvinberg

32 kommentarer:

  1. Nydelig og flott Magnoliatre! Og dere har også et koselig hus:-)) Steinbed kan en ikke få nok av egentlig, og ask er et staselig tre. Fra 70-tallet kom jo denne vidundermedisinen askeavkok. Jeg og en av mine søstre ble sendt ut for å plukke askekvister til far.
    Vel, vel..
    Bispeluen likner på orangekönigen?, men jeg har ikke bispelue i hagen. Ikke har jeg greie på bispeluer heller. Jeg lurer på om jeg snart får litt sansen for dem, for den noteres stadig i notatboka:)
    Prikken over I´en i hagen din, er jo Lutten selvsagt! Mumrikk er prikken her. Men med snart 15 år levd, så lurer jeg litt på helsetilstanden. På en liten vinvenninnekveld i går, ble det bare styr med at han skulle ha druer av alle ting(!). Litt uoppdragen kar rett og slett,)

    Det gror så godt til deg. God haging til deg og:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Et lite rødt hus :-)) Vi er ganske fornøyd så det er sagt :-D Siden vi har en bratt tomt blir det mye muring av bed, ikke nødvendigvis grusbed, selv om vi jo har flere av den sorten også. Jeg samler ikke nødvendigvis på bispeluer men noen forskjellige har jo flyttet inn i årenes løp :-D men det kunne nok fort bli en dille om tilgangen på spennende sorter var i orden?!

      Lutten og Lille er faste følgesvenner i hagen. Hun er nok lit mer stedbunden og hoder seg rundt huset mens han reker nok litt i nabolaget.. 15 år er anstendig?! De kan jo bli over 20 år har jeg hørt! Alle katter er vel litt uoppdragne? Det er vel det som skiller dem fra hunder ;-)) Jepp! Det gror så det høres!

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Lækre og frodige blomster og planter hos dig - Din Epimedium kunne godt være Epimedium x warleyense "Orangekönigin". Som jeg jo lige selv har vist.
    Lækkert magnoliatræ - man sidder her og bliver fristet!

    Ha en dejlig aften:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ditt forslag om at min bispelue var en Epimedium x warleyense "Orangekönigin" ser ut til å stemme på en prikk! Takk for hjelpen! Har du ikke magnolia =O Løp og kjøp! Om 20 år ser det sånn ut så jo før jo heller :-D Ha en deilig fredag!

      Slett
  3. Hei på deg
    Nydelig Magnolia blomstring. Det må være utrolig flott å ha et slik tre i hagen. Her hos meg er ikke Magnolian herdig nok.
    Flott blomstring ellers også, særlig julerosen.
    Kos deg og nyt! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! Ja magnolia er et syn og en stor glede i vårhagen :-)) Nå har vi hatt juleroseblomstring de siste 5 månedene og det varer nok litt til?! God maihelg! Klem.

      Slett
  4. Tåler veldig mange bilder av magnolia=) I alle fall gjør jeg det. Nydelige bilder som alltid=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jammen godt å høre :-)) Da pøser vi på! God maihelg Vibeke!

      Slett
  5. Så flott magnoliatre du har! I Bergen blir alt stort ;) Mine er stadig små busker etter 8 år her...
    Lille er en utrolig vakker katt! Hun og Lutten ligner på hverandre.

    Ha en fortsatt god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo regnet da ;-D Som gjør at det er frodig?! De er ikke søsken. Kattene kom hver for seg og fra forskjellige steder. Og at det ble akkurat dem er tilfeldigheter. Men vi er veldig fornøyde med begge 2 :-D God maihelg!

      Slett
  6. Nydelig magnoliatre! Og jeg likte kjempegodt blomsterbedet med flott samplanting av vårblomster, inspirerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja her kommer nok gode samplantinger litt på slumpen :-)) Men litt hell skal man jo ha :-D

      Slett
  7. Det må vere virkeleg spennande å gå rundt i Rantenhagen og sjå alle dei spesille og fin vekstane.
    Katten passer nok på at alt går rett føre seg.
    Magnolia er toppen på blomsterstigen synest eg, berre ein draum å kunne ha eit slikt tre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så en ikke får tid til annet enn nettopp det, å gå rundt i hagen?! Katten har fullt oppsyn med alt som skjer i hagen :-)) Ja jeg er helt enig, Magnolia er vårens vakreste eventyr!

      Slett
  8. Åh så vackert med vårblom och magnolian är ju min favorit ,kram Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Ja det er en skikkelig favotitt på våren :-))

      Slett
  9. Åh! Tåler mye av det der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Puh! det var godt å høre ;-))

      Slett
  10. Sånne Magnoliabilder kan jeg saktens tåle mange av:-)
    Det er kjekt å ha stein så det holder på tomten, hva man skal ha som kant på blomsterbedene blir jo ikke noe stort problem da. Vi har samme her hos oss, stein, stein og enda litt mere stein, hav og bratt tomt......men vi mangler dessverre et Magnoliatre:-(
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora! Ja jeg kommer nok til å øse ut noen flere bilder ja :-D Som jeg sier over her, løp og kjøp! De tar mange år før de blir skikkelig store så det er ingen grunn til å vente! Klem. Marit

      Slett
  11. Svar
    1. Takk og god maihelg til deg også!

      Slett
  12. Nei, nå kjente jeg at jeg fikk lyst på en tur til Bergen!!

    SvarSlett
  13. Jeg er nok umettelig når det kommer til magnoliabilder. De er så vakre!
    Bispelueblomstene er helt skjønne de også.
    Det er en herlig tid nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter og nyter! God maihelg til deg Gerd!

      Slett
  14. Fantastisk stort og flott magnoliatre!
    Min Merrill er avblomstret nå...skulle ønske meg fler så en fikk strukket blomstringstiden:)
    Søt pus!
    Flotte det blomstere i dine fine stein legginger...så flotte:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er kjempefint men jammen har det brukt noen år på å komme opp i denne størrelsen :-)) Verdt å vente på :-D

      Slett
  15. Fint magnolietræ. Det er med at nyde det så længe det har blomster.
    Mit er allerede på retur p. g. a. al den blæst vi har haft.
    Fine katte billeder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir ofte en kort og intens opplevelse :-))

      Slett
  16. Superflink fotograf og herlig hage :-) Nydelige bilder alle sammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Toril! Alltid kjekt med hyggelige tilbakemeldinger :-))

      Slett