tirsdag 7. april 2015

Ny uke og nye blomster i hagen.


For det dukker stadig opp noe nytt å glede seg over der ute i Rantenhagen. Årets første fiol har gledet oss og snart åpner de første tulipanene opp.




Nå har nesten alle bedene fått en våropprydning så det neste blir det årvisse kosttilskuddet for sultne hageplanter. Det får bli når solen titter frem igjen?!




Vi deler på MakroMontag

Tulipa turkestanica

To sikre vårtegn har dukket opp. Det er fantastisk når vi hører vårens første gåsetrekk flyr forbi og på mandag var det hele 5 store trekk. Da smiler Fruen med hele seg og hadde hun vært en hund så hadde hun garantert logret.

Anemone nemorosa

Og lykken er jo ellers årets første hvitveis?! Plutselig så er de der i gressbakken. Smiler beskjedent med sin lekre hvite blomst. Og med litt solskinn så er snart hele bakken hvit!


Det er jo ellers tid for Hundetann, eller om vi skal være botanisk korrekt, Erythronium. Vakre blader som du ser i forrige innlegg, og de lekreste blomster. Vi må unnskylde Fru Rantens skitne fingre.. Men sånn er det nå engang å jobbe i hagen? Og akkurat disse litt blyge blomstene må nok få litt hjelp for at du skal se hvor vakre de er!

Erythronium dens- canis Snowflake



Vi er jo litt svake for Fritillaria her i Rantenhagen. Også disse er av den mer blyge sorten som litt forsiktig vinker. Hei! Her er jeg!

Fritillaria pinardii

Vi ønsker fortsatt fin uke!




I vårhagen!



26 kommentarer:

  1. Förstår att du är svag för Frittilaria!
    Gillar dina närgångna porträtt av blommor!
    Ha en fin vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det finnes så mange forskjellige, både store og små, så da kan jeg ha dem forskjellige steder i hagen :-)) Takk! Jeg liker jo å gå litt tett på :-)) På den annen side så er jeg ikke alltid så god på helhetsbilder.. God uke!

      Slett
  2. Such gorgeous spring flowers, so beautifully captured!

    SvarSlett
  3. A fantastic spring fotoserie ...
    it is a very nice season. Every day you can discover new things.
    Greetings, Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Karin :-)) Spring is a lovely season. Never boring :-))

      Slett
  4. ÅH! Eg elskar kvitveis :-)

    Fin ny veke!!

    SvarSlett
  5. Vakre vårblomster fru Ranten.!
    Blir nesten litt misunnelig når dere nesten er ferdig med våropprydning i bedene :-))
    Mye av denne dagen har jeg tilbrakt i tujahekken, fjernet alt vissent. Det kunne nesten vært mine ben som stakk ut (på påske innlegget vårt), men fottøyet var nok ikke det samme.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har det største bedet igjen ;-D Det gjemmer jeg til sist... Ja det var en skikkelig kriminell hageskulptur :-)) He he! Ikke akkurat hagesko nei! God uke!

      Slett
  6. Tenk at du har så mange blomster i hagen din allerede=) Det er magisk=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. En her og en der :-)) Ikke akkurat et teppe av blomster, bortsett fra hvitveisen som bare trenger litt solskinn for å kle deler av plenen med et hvitt slør :-)) Våren er magisk! Enig :-))

      Slett
  7. Underbart! Jag hittade vitsippsknoppar på måndagen så snart blommar de här också. Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag var det mange som åpnet seg i solen :-)) God uke!

      Slett
  8. Nå har jeg scrollet meg nedover i innleggene dine fra påska. Mye flott da du! Hjemmepåske er fint det også. Selv falt jeg helt av bloggingen i påska. Slappeste påska i manns minne, tror jeg...
    Jeg har bare én sort hundetann. Like koselig hver gang den kommer opp, og nå er den på god vei. Fritillariaene ligger flate men med knopper, så det er håp der også:)
    Og nå er stormen snart over, tror jeg da. Jeg fikk nesten en høstfølelse i går da den satte inn. Men litt gløtt av sol, så blir det bra. Hvitveis, en av favorittene på våren!
    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye kjekt å ta bilder av i påsken :-)) Huff ja, et skikkelig uvær som kom din vei?! Håper det går fort over! Her har det vært en strålende dag selv om jeg ikke har hatt anledning til å nyte den fullt ut.. Men hvitveisene har åpnet seg! God uke!

      Slett
  9. Nydelige bilder når vi har sludd, snø og regn om hverandre og samtidig! Ufyselig vått, men den gamle snøen tiner som bare det! Håper på noen daglige doser med vårblomstring fra Rantenhagen!
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffa Viggo =O Nå må vel snart våren komme din vei også?! Vi deler gjerne :-)) God uke til deg også!

      Slett
  10. Herlige bilder! Her har de "ville" hvitveisene begynt å spire så vidt. Jeg venter med spenning på de jeg har kjøpt:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de elleville kommer først og i dag kom anemone blanda godt etter :-)) En del av navnesortene av anemone nemorosa kommer ikke riktig enda her hos meg så jeg har litt å glede meg til jeg også :-)) Klem. Marit

      Slett
  11. Such exquisite little blossoms, oh and the rain jewels leaves are amazing! I am watching snowflakes flutter to the earth like tiny white butterflies at the moment. Spring takes its time here in NH, I'm content to have blossoms on my windowsill.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Laura! We can still risk getting snow here too... It has also been frost on night last week but the flowers tolerate it fine :-))

      Slett
  12. Hvitveisen blomstrer faktisk her også nå!
    Nydelige bilder, og jeg blir helt syk av å se på den hvite hundetannen....;)) Vet ikke hva jeg gjør galt som ikke får de til...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart de ikke trives hos deg? Det kan jo ikke være kulden eller snøen.. Kanskje du har for fint vær om sommeren?

      Slett
  13. For et herlig innlegg. Du tar så fantastisk flotte bilder av nydelige blomster. Flott med vår.

    SvarSlett