tirsdag 21. april 2015

På den ene siden men kanskje ikke på den andre?


Det er nå når alt gror så du nesten kan høre det og alt er friskt og frodig at det er vanskelig å gå på jobb om morgenen?


Og det er når lyset kommer tilbake til hagen og ingen skrur det av før langt på kveld og fuglene synger som guder, ja det er da det er vanskelig å forlate hagen og gå inn om kvelden?


På den annen side så er det på denne tiden når alt våkner til liv og fuglene flytter inn i fuglekassene at det er så utrolig enkelt å bare glemme seg helt bort der ute i hagen. Bare være tilstede i nuet og nye av alt som vokser og legge alle bekymringer til sides. Det er lett det, på denne tiden av året?


Hva byr vi på? Lutten som prøver å innynde seg hos Fru Ranten. Hvem vet? Kanskje det vanker noe godt å spise? Eller litt kos?

Fritillaria latifolia (?)

Vi har mange Fritillaria i hagen. Akkurat disse har vi navnet på men her vokser også mange uten navn. Sånne som er sådd av Fruen og som har vokst seg til en stor blomstringsklar løk med en falmet navnelapp uten tegn til, ja nettopp! Navn..

Fritillaria elwesii


Snipp snapp snute så var Fruen ikke lengre ute.

Fritillaria hermonis amana



Fortsatt fin uke til dere!


Fritillaria hermonis amana

34 kommentarer:

  1. Vi er heldige, når vi går på" jobb" så er det i hagen. Og.. vi har hatt noen fantastiske dager. Det er vanskelig å gå inn.
    I kveld har vi spist årets første middag ute på terrassen, deilig.
    Nydelige fritillaria !!
    Fortsett å nyte vårdagene :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er ikke helt der enda men det går jo den veien før eller siden :-)) Om vi er heldig ;-D

      Slett
  2. Så fin sitteplass dere har! Det eneste jeg savner her er fjell og stein. Her har det vært havbunn, og det finnes ikke stein i bakken en gang ;) Lutten er så herlig, og jeg kjenner igjen det uttrykket!

    Fortsatt god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Dette er plassen vi ferdigstilte sist sommer :-)) Vi er kjempefornøye og har brukt den mass :-)) Stein dukker det opp over alt hvor vi stikker spaden i jorden så der går vi nok aldri tom.. Alle murene og bedene er støpt med stein fra tomten :-)) Lutten er en skikkelig sjarmør'!

      Slett
  3. That is a nice collection of Fritillarias, I haven't seen the hermonis amana before, it is very pretty, it makes me think of stained glass windows.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Hannah! F h armana is new in the garden :-)) And yes! It is beautiful!

      Slett
  4. Hei Fru Ranten

    Lækre Fritillaria! Og den nye plads ser godt ud!
    Lyset og solen er så intens nu før træerne får sit løv:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja det er utrolig mange spennende og tøffe Fritillaria :-)) Du har jo selv mange lekre i hagen! Vi er kjempefornøyde med denne plassen som ble ferdigstilt sist sommer. Og snart har ferdig enda et utkikspunkt! Ha en deilig torsdag!

      Slett
  5. Så mange flotte fritillaria :-) Og jammen er det blitt vårlig hos dere, ikke fritt for at jeg er litt misunnelig....
    Og slik en flott pus! Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er det full vår :-)) Den kommer vel snart din vei også?!Våren! Pus er pen ja :-))

      Slett
  6. Jeg er så heldig at jeg har permisjon med yngste sønnen på tre måneder så jeg kan nyte av hagen hver dag. Det er ikke alltid det blir så mye gjort, men det er deilig å bare være der ute også. Og når sønnen sover jobber jeg så mye jeg bare rekker:-)
    Flotte Fritillaria du viser. Jeg har aldri prøvd meg på å så løkplanter, men det kanskje jeg burde?
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du får nyte våren sammen med poden :-)) Våren er en fin tid for smårollinger også! Det er veldig enkelt å så løkplanter men det krever gjerne litt tålmodighet siden de tar litt tid før du ser resultatet, dvs blomsten :-D Klem. Marit

      Slett
  7. Oi, så vakre vårbilder! :-D
    Jeg misunner alltid folk med berg og stein som en naturlig del av hagen. Og så frodig med alle løkbedene deres!
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Her har vi stein og fjell over alt :-)) Ingen bed uten løk!

      Slett
  8. Härliga bilder hos dig,Det tar nog några veckor innan det ser ut så där hos oss,Kram Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Ja vi som bor på Vestkysten får våren tidlig :-)) Men du kommer vel snart etter?! Marit

      Slett
  9. Du og du, for noen vakringer. Ruteliljene lar vente på seg her i alpine strøk, men om ei stund skjer det. Her er det fortsatt krokusen og iris som blomstrer, vakkert det også. Den flotteste blomsten i hagen din må være Lutten, flott katt du gjerne må blogge oftere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ruteliljene, eller Fritillaria meleagris, er ikke de første som kommer her hos meg. Men nå er de også godt i gang, både de hvite og de brune :-)) Nå har de fleste våririsene takket for seg her i hagen men nå er det jo så mye annet å glede seg over. Og alt det som er her nå har jo du til gode! Lutten er i sin beste alder og blomstrer så fint i hagen atte ;-D

      Slett
  10. Fantastisk det første bildet!
    Lyset og friskheten...nesten som jeg hører fuglesangen også:)
    Ja...du sier noe...ikke vanskelig å leve i slike dager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror jeg må ta et lydopptak snart av den fantastiske fuglesangen :-)) Særlig svarttrosten synger vakkert om kvelden. Nei dette er sjelebot!

      Slett
  11. A wonderful series of photos.
    what a beautiful color and great quality.
    I like these fine delicate spring flowers .... especially the Fritillaria meleagris ...
    Greetings, Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Karin! Fritillaria is a wonderful springflower and we have them everyver around the garden :-)) Greatings, Marit

      Slett
  12. Ja våren er en fantastisk tid, alt våkner til liv og naturen blir grønn igjen.
    Nydelige blomster i april hagen din, og nå må en gå en runde og titte for noe nytt dukker opp hver dag.

    Det er vel vår på pus også, så fin.

    God helg til deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo så spennende! Hva har dukket opp i dag? Hvem har åpnet knoppene sine og hva har spirt i såpottene?! kattene er helt klart litt våryre og de har nesten ikke tid til å være inne :-)) God helg!

      Slett
  13. Bortsett fra at det ikke er blad på trærne i hagen din, ser det så sommerlig ut til deg:)
    Jeg og har sådd fritillariaer rundt omkring. De spirer, likeså kirgisløkene mine, som popper opp overalt:)
    Lutten vil nok ha en godbit vel? Og den mosekledde steinen skulle jeg gjerne hatt! Riktig god helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. På Vestlandet er det jo gjerne grønt hele året :-)) Fritillaria er lett å så selv men man må jo være litt tålmodig?! Ja Lutten vil nok ha både kos og mat men kanskje i motsatt rekkefølge ;-D Ellers så fanger jo kattene en del godbiter sel akkurat nå... Her er alt mosegrodd! Ikke vi da.. Tror jeg ;-D God helg!

      Slett
  14. Ljuvliga, underbara bilder. Fritillaria har jag undvikit ännu, förutom kungsängsliljan, men nu måste jag ta itu med dessa underbara lökväxter. Delar du dina någonsin? Får du då lökar över? Om så är fallet har du mig som gärna köpwer ett par lökar....om det skulle gå för sig någon gång!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja! De fleste løkene er jo kjøpt i Sverige da :-)) Gerben har mye spennende på sin liste! Og jeg pleier jo å delta på Løklørdag hos Peter. Men i år arrangeres det ingen Løklørdag i Gøteborg dessverre. Jeg vet at mange som dyrker Fritillaria gjør dette i kontrolerte former og at de deler løkene / skiller fra småløk på høsten. jeg har ikke pleid å gjøre dette men jeg får se hva jeg gjør når de er ferdigblomstret. Ellers så er jo frø en fin måte å formere dem på (om man har tålmodigheten..) Jeg skal ha deg i tankene!

      Slett
  15. Hei
    Nå er det virkelig blitt frodig og fint hos deg. Mange fine vårblomster, og Fritillaria har jo så mange nydelige slag.
    Ønsker deg en fin helg. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! Ja det er deilig :-)) Og en av grunnene til frodigheten er jo som ale vet regn.. Som vi akkurat nå har ganske mye av, så med litt sol etterpå så får vi nok en veksteksplosjon?! God helg!

      Slett
  16. Våren vet å komme tidligere i vest enn i øst. Så flott i Rantenhagen. Fritillariaen var veldig fin. Denne var ny for meg.

    God helg!

    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke! Ja vi bor i tillegg helt ut mot havet :-)) Det finnes utrolig mange spennende Fritillaria og bare så du er advart, det kan lett bli en dille ;-D God helg!

      Slett