lørdag 23. mai 2015

En dronning har våknet


Og hvor hun er praktfull?! Hun har vært etterlengtet. Ja vi har faktisk ventet i flere år. I hageverdenen er jo selvfølgelig det ikke all verdens? For oss som kan vente i flere år på at et frø skal spire? Og så lenge det var liv var det jo også håp!

Iris stolonifera Morning Coffee

Og her er hun! Iris stolonifera Morning Coffee. Ingen over ingen ved siden? Akkurat nå er hun ballets dronning og vi bukker og nikker og snur oss i ring.



Helgegleder deler vi hos Vivi


En blomst! Nå på tredje dagen og vi håper hun vil bli litt til. Og når hun vippet med skjørtene for denne gangen så håper vi hun likte oppmerksomheten så godt at hun kommer igjen til neste år. Kanskje i selskap med en liten prinsesse?!



Rotstokken ble med hjem fra Gøteborg, handlet hos Gerben Tjeerdsma, og siden den muligens ville finne Bergen litt i våteste laget ble den plantet i et grusbed. I tillegg har jeg en stein over selve rotstokken. Skuddene finner veien frem så det går fint. Bedet er opphøyd og sydvendt så her blir det godt og varmt i solen. Når den en gang kommer neste sommer (…)


Trillium i lykkeblanding


Med fokus på annet enn hage så er det kanskje ikke så ille med 10 våte kalde grader og striregn? Men selv om Fruen har fokus på eksamen og den slags så er det jo kjekt med et solgløtt eller to? For pauser må man jo ha?

 Ajuga pyramidalis/ Jonsokkoll



Av gode ting med kaldt vær er jo det faktum at blomstene gjerne står noen dager ekstra? At hagen blir ekstra vakker når lykkeperlene legger seg over alt og glitrer som de edleste stener når solen smetter innom? Joda, det er veldig mye å glede seg over?!

Prunus padus/ Hegg

Rhododendron Arctic Tern

Rhododendron impeditum Azurika

Men du, vi er jo bare innom som snarest for å ønske deg en flott pinsehelg! Og om ikke solen skinner på hagen din så er det jo deilig med fridager? Og kanskje skal du prikle noen tusen småtasser? Om ikke så må du gjerne komme her og prikle mine for jeg har ikke tid (…)




God helg!


44 kommentarer:

  1. En iris med spennende farge det der ja. Sånt noe er ekstra morro å få til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kiler litt ekstra i magen :-)) Spesielt når jeg har hatt den noen år uten blomstring, ja så blir det ekstra moro når den blomstrer.

      Slett
  2. Wow!! ja den er vakker og helt klart vert å vente på.
    Deilige mai bilder fra hagen din, god pinsehelg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :-)) Ja det er jo mai, tross alt, og blomstringen går sin gang selv om været ikke er optimalt. God pinsehelg Marit!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Så kom Rantenhagen først igen:)
    "Morning Coffee" fin og lys, Alletiders!

    Ha en dejlig pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja men vi var vel omtrent samtidig?! Her var det i alle fall ikke mye om å gjøre :-D Din var også veldig lekker! Jeg har enda en til men, husker ikke navnet i farten, men den ser ut til å furte litt og titter bare så vidt frem under steinen sin.. Men vi kan da vente litt til?! Deilig pinse til deg også!

      Slett
  4. Nydelig iris! Artig navn på den også :)
    Så skjønn den Trilliumen var med alle de fargene! Har du noe navn på den? Utrolig flott :))

    God pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Trilliumen er unavnet fordi den ikke har noe navn ;-)) Jeg har kjøpt den av en hagebekjent, Willy, i forbindelse med at Forumtreffet var på Hamar. Kjøpte 2 stykk, de jeg viser her. Alltid spennende når de kommer med forskjellige fargenyanser?! De setter frø og jeg har nå mange små planter som forhåpentligvis vokser se til store flotte planter (om en del år..) God pinse!

      Slett
  5. Vilka underbara skönheter du bjuder på! Din iris är helt fantastisk. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og god pinsehelg til deg Gunilla!

      Slett
  6. Vilken fantastiskt fin Iris, den var väl värd att vänta på.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var den! Super helg til deg også Maribel!

      Slett
  7. En utrolig fin Iris! Ja, det er alltid noen fordeler med regn og kjølig vær, men nå vil jeg ha fram insektene for fruktpollineringens skyld! Sol i dag, ser det ut for, så da blir det mye som skal gjøres i hagen. Ha en fin pinsehelg og lykke til med eksamen! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den var lekker?! Her har humlene jobbet på spreng når været innimellom har tillatt det :-)) I dag blir det nok ingen pollinering nei :-(( Takk for hyggelig hilsen! Jeg sitter her med PC `en og offisielt så skriver jeg på oppgaven min ;-D God helg!

      Slett
  8. Oj vilka färger ,sååå vackert .Ni har det lite varmare vi har 4 grader storm och regn men varmt och skönt inne ,trevlig helg ,Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda! 4 grader?! Ja ja, der fremme venter det en sommer :-)) God helg!

      Slett
  9. Wow!! For en imponerende dronning 😊 denne var vel verdt å vente på ja, helt nydelig, for noen farger!
    Ønsker deg en fin pinsehelg, lykke til med lesing og eksamen til uka 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Hagedronning nr en, akkurat nå :-)) Veldig spesiell i fargen og med flotte tegninger. Hun står så standhaftig der ute i hagen men hun er nok ikke helt fornøyd med været hun heller.. Takk for lykkeønskningene! Det er jo sånn med eksamen, at det verste er å komme i gang. Når det er gjort så kommer det mer av seg selv? Håper jeg :-)) God helg!

      Slett
  10. Iris er såååå fantastiske=) Nyt pinsehelga=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes! Og denne var ekstra lekker :-)) Jeg kjøpte den selv om jeg var redd at det var et tapsprosjekt og at den ikke kom til å klare seg i Bergen. Men skam på den som gir seg før han har prøvd?! God helg Vibeke!

      Slett
  11. For en skjønnhet, ble blank i øynene og mo i knærne av å kunne se på en sånn perfekt blomst :) Fantatsiske bilder der jeg bare kan sitte å suge inn hver eneste vakre liten detalj på skjønnheten.Vi krysser fingrene for gjentakelse neste år, da gjerne med selskap av flere nydelige :) Lykke til med lesing og eksamen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Forelskelse ved første blikk :-)) Ja la oss be en stille bønn om at hun dukker opp med sin tvillingsøster neste mai?! takk for lykkeønskningene og god pinsehelg til deg!

      Slett
  12. Ja, den Irisen blir direkt notert på önskelista - tror aldri jeg har sett noe finere!
    Håper du ahr en fin pinsehelg til tross for kjölig vär og eksamen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du kan jo bestille fra Gerben uten å rote med toll og tull... Jeg selv må ta turen til Sverige for å handle :-))Takk for hyggelig hilsen og god pinsehelg til deg!

      Slett
  13. Vilken fin Trillium! Och 'Morning Coffee' är verkligen majestätisk.
    Så du var hos Geben i maj också? Undrar om vi sågs utan att veta om det?

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Trilliumen er en krysning som jeg har handlet for en veldig hyggelig pris hos en hagevenn. Den er grøsselig lekker! Nei jeg var ikke hos Gerben i mai i år, dessverre.. Irisen er handlet på løklørdag for noen år siden. Den har kommet opp hver vår med grønne blader men dette er første gangen den blomstrer. La oss håpe det gjentar seg!

      Slett
  14. Aiaii...denne var da lekker!
    Flotte farger på den..og dine bilder er jo bare å ta av seg hatten for...lekkert!!
    God helg videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie! Ja den er griselekker men nå ser det ut som om den har mistet litt av futten.. så da er det vel bare å glede seg til neste år?!

      Slett
  15. Vilken läcker färgkombination det var på Morning Coffee!
    Du har så många udda vackra blommor i din trädgård!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Jeg er jo en nerd så det blir litt forskjellig som flytter inn i hagen. Denne var ganske så lekker, andre er bare spesielle :-)) Alt vel!

      Slett
  16. Den irisen var litt av en skjønnhet. Du har tydeligvis forhold i hagen som gjør at den trives. Trilliumene var ikke borte vekk de heller.
    Lykke til med eksamen når den tid kommer, og fortsatt god pinse til dere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei VIggo! Jeg tror den vokser mot bedre vitende :-)) Men så lenge den vokser så er jeg fornøyd :-D Trilliumene kommer fra samme mann som du fikk liljefrø fra sist du var her! Jeg har sådd frø så det blir vel forhåpentligvis noen planter til sånn på sikt :-)) God pinse der oppe i nord!

      Slett
  17. Du verden for en flott Iris. Det er tydelig at den trives hos deg. Her hos meg er det til tider litt for vått om vinteren, så jeg er spent på hvordan det har gått i år.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! Du skal vel ikke skryte på deg mer regn enn det vi har her i Bergen?! Gi deg ;-D Klem. Marit

      Slett
  18. Oj oj vilken fin Iris och vilka bilder!!!
    Du är verkligen duktig med kameran.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annika! Takk for hyggelig kommentar :-)) Alt godt til deg også!

      Slett
  19. Litt av et fargespill! Håper den trives og blir fler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi får være optimister :-))

      Slett
  20. Skikkelig dronning ja! Og flotte trilliumer:) Jonsokkoll kaller jeg Budeie, for den vokser mye på setervollene på fjellet. Plukket mye av den da jeg jobbet som budeie for leeenge siden. Liker den veldig godt, nettopp fordi den minner meg om da jeg hadde verdens beste sommerjobb:-)
    Lykke til med eksamen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke noe eksakt minne om denne fra min tid som budeie, men det er jo snart 100 år siden så ;-)) Det var jo ellers på dine kanter.. Geiter :-)) Takk takk, jeg sitter her og svetter over PC`en og finner stadig på små æren ut i hagen :-D

      Slett
  21. Wow-faktor på den, ja! Utrolig spesiell og nydelig er hun. Jeg kjenner gleden din ved å se den frøsådde lille prinsessen blomstre for aller første gang! Gratulerer og god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og super helg til deg også! Du får være tålmodig med trepionene dine :-)) Min er erfaring er at det kan ta noen år fra de er plantet til det kommer blomster :-))

      Slett
  22. Svar
    1. Ja den er griselekker, for å si det som det er :-)) Nå står den der ute i regn og vind.. Jeg håper den holder på hatten til været blir litt bedre ;-))

      Slett