mandag 1. juni 2015

Always look at the bright side of life


Vi er klar, men er sommeren? Akkurat nå er det ikke så mye som tyder på det. Det er kaldt og veldig vått. Faktisk så har vi slått alle tidligere rekorder når det gjelder akkurat det med nedbør.. Gode gamle Bergen?

Rhododendron Arctic Tern

Synes du kanskje at vi er litt sutrete her på berget? Da har du jo helt rett. For det er vi.. Det var liksom litt godt å få det ut. Så var det gjort vi og kan gå videre?

Corvus cornix

Geranium phaeum

At årets ferietur går til Island og ikke til et varmere sted på kloden kan man jo undres på, på dager som denne? Men klart vi vil til Island?! Vi kan jo tross alt få en fin høst? Om vi er heldige.


Nei nei og atter nei! Nå skal jeg gi meg og heller by på litt av det som tross alt byr på seg selv der ute i hagen. Og du! Jammen åpnet første valmuesøster døren på gløtt i dag! Den lekreste blå farge. Og akkurat denne vil jo heller ha det litt kaldt, og ikke gjør det noe at det regner heller. Som skapt for Bergen!

Meconopsis Lingholm

At dronningen har åpenbart en ny blomst så snart den første takket av, ja det kaller jeg bonus?! Og en annen liten søtnos har tittet frem i grusbedet. Litt mer pastell i fargen og litt mer blyg enn storesøster.

Iris stolonifera Morning Coffee

Iris reichenbachii


Nå kommer alle de lekre blå og lilla lerkesporene frem. Jeg husker den gangen jeg var fersk og hagefrelst. Da hadde jeg en blomst høyt der oppe på ønskelisten! Blå lerkespore. Og du, jeg trodde faktisk at det bare var en… Desto større har jo lykken vært når det stadig flytter nye blå lerkesporer inn i hagen! Og lilla, og rosa og røde og gule!  For en lykke!

Corydalis pachycentra Takk Viggo! Den kommer fra deg!

Corydalis pseudobarbisepala


At epletreet blomstrer akkurat nå er jo veldig vakkert men litt trist også. For hvor er vel alle som skal summe rundt der oppe og bestøve i vildens sky? Åååå.. Vi krysser fingrene for at det kommer aldri så litt sol og varme denne veien!

Det gamle epletreet

Primula

Eksamen er i boks og skuldrene kan senkes og endelig kan vi fylle huset med slekt og venner. Igjen! For nå er det fritid i bøtter og spann, eller var det vann (…) Vel vel..




Ha en strålende uke i hagen!


Fritillaria affinis yellow form

28 kommentarer:

  1. Herlege glimt! Tenk dei blømer SÅ vakkert på tross av kulde?
    Oss får prøve vi også ;-)
    For det ER sommar, ikkje sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Eller.. Akkurat i dag var det nesten litt høstlig :-D

      Slett
  2. Ren nytelse å besøke bloggen din med alle disse vakre blomstene. Og så blå valmuesøster da! Den er jo nydeligst av alle. Dessverre har ikke min villet blomstre etter at jeg måtte flytte på den. :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mandy Lou! ja det er jo alltid noe vakkert å se på der ute i hagen :-)) Ja blå valmuesøster er uunnværlig i hagen?! jeg har dem mange steder og de får lov å så seg der de vil :-)) Du få så frø til høsten for de er jo lett å få til å spire.

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Her har dronningen også givet en bonus - Så gør det ikke så meget at sommer venter på sig. Flot reichenbachii oveni:)
    Er det Tulipa whittallii du har der i bedet med kamtjatkaliljen?

    Det ser godt ud!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi liker bonusblomster?! Ja I reichenbachii er ny i hagen. Sart lekker i fargen :-)) det kan de ut som om du har rett angående tulipanen, men jeg er ikke sikker for jeg har ingen navnelapp på de. jeg har nemlig vært ute i regn og vind ens ærend for å se på navnet ;-)) Fin uke til deg Karsten!

      Slett
  4. Vi får håpe på at sommeren blir bedre fremover! Vi kan jo ikke gi opp enda... Vått og forblåst her også, nesten som jeg bodde i Bergen for tiden... ;)) Nydelige Iris du byr på, og Meconopsis er så vakre med den nydelige blåfargen.

    God uke, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei skam på den som gir seg.. Og det gjelder vel sommeren også?! Så du har fått litt Bergensvær du også? Stakkars ;-D God uke til deg også Marit!

      Slett
  5. Vackra bilder! Irisarna är så fina. Jag önskar att det skulle bli solsken och varmt och börja kännas lite mera som sommar. Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla! Ja de er som små kunstverk :-)) Her er det meldt regn så langt øyet kan se.. eller værmeldingen da ;-D Men nytter høvet å smette ut mellom regnbygene :-))

      Slett
  6. Der har fruen endelig løftet nesen fra bøkene og tastaturet og kommet seg ut i hagen igjen! Vel overstått eksamen!
    Så vidt jeg kan se og huske, så er det Corydalis pachycentra du har fått fra meg. Mulig jeg må be om å få en bit tilbake da jeg kanskje har mistet min.
    Regnværet har nådd oss også, det høljer ned i dag........

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig morsomt å få studere litt igjen men nok er nok :-)) Det er (eller?) tross alt vår og man har da hage?! I dag er det skikkelig drittvær, for å si det pent, og det frister ikke til noen som helst utendørsaktiviteter.. Mye godt priklearbeid i kjelleren så det går vel bra ;-)) Klart du må få tilbake en bit, det er jo en av de gode grunnene til å spre plantene sine ut over blant venner ;-D Man kan alltids få litt tilbake om de skulle takke av i egen hage :-)) Jeg venter med å forstyrre den til blomstringen er over?

      Litt i overkant ivrig overrislingsanlegg hos deg også? Men temperaturen var høyere enn her.. God uke!

      Slett
  7. Så herlige bilder fra en våt hage! Lekker både dronningen og lillesøsteren :-) og så håper jeg at sola snart kommer på besøk så det blir summende gjester i det vakre epletreet.
    Vel overstått eksamen!! Deilig å endelig kunne nyte friheten i hagen igjen tenker jeg :-)
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Ja gudskjelov så lar ikke hagen seg affisere nevneverdig av trang sommer. Det går bare bitte litt langsommere med det meste.. Det er veldig deilig å kjenne på friheten til ikke å lese fag ;-D Men moro var det lell :-)) God uke til deg!

      Slett
  8. Tros det litt guffent mai været har det kommet langt i hagen din, du har jo så mange fine sorter.
    Her har det blåst og regnet fra alle kanter men det er meldt litt sommer fra i morgen.

    Vakre bilder, ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo uansett en flott årstid :-)) Men jeg kjenner at jeg er litt "værsyk" nå om dagen.. Og det er noen år siden sist jeg kjente skikkelig på den ;-)) Jeg så dere skulle få opp mot 20 pluss?! Heldiggrisene :-)) Til og med Kirkenes skal få varmere vær enn oss =O 1 grad :-D

      Slett
  9. Vilken underbar Corydalis och Fritillaria! Nu får vi hålla tummarna för att det blir lite varmare och soligare framöver så att även vi människor kan få trivas lite och vara ute i trädgården.

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi trenger å hente frem optimismen :-))

      Slett
  10. Det var mange nydelige planter, og flotte bilder. Noe å bli inspirert av. Ja, her i Haugesund blåser og regner det også.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dere har vel mye samme været som oss?! Det er flott i Haugesund og omegn :-))

      Slett
  11. Ja, tenk det. Nedbørsrekorder i Bergen,) Håper det holder opp snart, så du får vært mere ute i hagen nå når du er ferdig med eksamen. Håper det gikk bra med den :)
    Lerkesporer har jeg bare to av, men tenkte prøve flere om den blå jeg kjøpte forleden overlever. De kan vist være litt lunefulle noen av dem har jeg hørt?
    Fin uke til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt jobbet?! Og helt ufrivillig ;-D Aldri godt å si med eksamen men vi håper på det beste. Den er i alle fall levert :-)) Staudelerkesporene, de som blomstrer nå, er ganske trygge og greie å ha med å gjøre. Er min erfaring, men de små knollene som blomstrer veeeldig tidlig på våren kan være litt mer vrien om ikke været spiller på lag. Men klart verdt å prøve! På Magnar sin side, http://aspaker.no/ kan du se alle de flotte sortene som klarer seg i Harstad! Fin uke til deg også!

      Slett
  12. Greit nok at vi har satt nedbörsrekord her i törre Stockholm, men når dere setter rekord i Bergen regner jeg med at vi snakker regn bokstavelig i bötter og spann! Forhåpentligvis blir det varmere og litt törrere snart!
    Gratulerer med vel overstått eksamen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Som en vegg av vann =O Vi sklir rundt på plenen og er bare glad at den ikke skal brukes til fotballkamp.. Takk takk ;-)) det var deilig å lande eksamen :-D

      Slett
  13. Veret er nok det same her på Sunnmøre, ein må berre håpe....
    Men vekstane dine i hagen ser ut til å trivast same kor veret er,
    du viser som vanleg fantastiske bilde.
    Og du, tur til Island er fabelaktig. Var der tre år sidan, du ventar ikkje solferie
    og får ta slike dagar som bonus.
    God tur dit :)

    Onsdagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel likt over hele vestlandet? Noen planter lar seg ikke affisere av litt kald og åt vår og takk og lov for det ;-)) Alternativet hadde vært stusslig? Island blir bra, men vi er ikke helt på reisefoten enda :-)) Klem. Marit

      Slett
  14. Ja...regn og vind...det er vist hakk i planta...også her hos oss,men idag skinner solen igjen.
    Håper du får sommer og varme der du er også:)
    Lekre blomster som alltid hos deg...og du har valmuesøster i blomst alt...:)
    Blir nok spennende å reise til Island!
    God uke til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skiftende kan man si, gjerne 3 årstider på en dag =O En (!) valmuesøster :-D Men masse knopper! God uke!

      Slett