torsdag 25. juni 2015

Pilen peker mot sommeren.


Den skal rulle inn over oss i helgen og vi er optimister og har invitert hele familien på grilling i hagen. Vi trenger litt optimisme nå? Sol og varme? Gjerne så varmt at vi må ut og vanne hagen med hageslangen? Rart hvordan sånne små ting kan virke forlokkende når de er langt unna?


Vi deler på Skywatch Friday

For i realiteten så trengs det ingen vanning i Rantenhagen pr dag dato og de gangene behovet har trengt seg på (kan telles på en hånd..) så var det slettes ikke noe moro? 


Det skal sies? Solen har vært innom og vi har faktisk hatt late dager i sommerhagen. Eller var de nå så late? Korttidshukommelsen lekker som en sil..


Somateria mollissima/ ærfugl

For late har de på ingen måte vært. Det var vel ren ønsketenking? Her har sneglebefengte bed fått røff behandling og noen steder står ribbet tilbake. Snegler er plukket i uhorvelige mengder og de har jevnt og trutt vandret til sneglehimmelen. Amen og unnskyld. (Jada, jeg vet det ikke er bra for karmaen..)



Enkianthus campanulatus/ klokketroll-lyng


Vi ligger flere uker etter normalen og mange planter har råtnet på rot før knoppene har turt å åpne på en liten gløtt.. Men til helgen kommer solen!



Rhododendron luteum Schneegold


Da skal vi vandra i saman ute under dei lautunge tre.. For sommernatten skal vel ikke soves bort? Og det er jo ikke lett å gå inn når det er midtsommer?

 Haematopus ostralegus/ tjeld

Selv om vi syter og klager så gleder vi oss jo også! Over aller de som har bydd på frodig blomstring. Der ute i Rantenhagen. Og mange små potter står fulle av spennende småplanter som er sådd i løpet av vinteren. Disse får stå i pallekarmbed for å få god plass og komme litt unna glupske brunsnegler.


Jeg har besøkt deg! Jeg har kanskje ikke vært så flink å legge igjen spor etter meg men det betyr ikke at jeg ikke har kost meg på bloggen din! For det har jeg!




Jeg ønsker deg en deilig helg med sol og varme!




30 kommentarer:

  1. Vakkert!

    Og von om betre tider må ein ha.

    Sommarklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt optimisme har aldri skadet noen?! Klem!

      Slett
  2. For en vakker akeleie! Ja nå fortjener vi virkelig sol og varme! Jeg har vel noen tusen planer for dagen, så det er nok å gjøre! Men først skal jeg smøre meg med solkrem. Har spart noen kroner på det i år... Klem til deg og lykke til med grillfesten fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Kristin! Akeleien er lekker men navnet husker jeg ikke i farten.. Tror jeg har fått den av en hagevenninne som har sådd den :-)) Ikke de store solkremutgiftene nei ;-D De kan vel enda komme?! Klem og god helg til deg!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Ja, og nu hvor vejret har været så blandet vil vi være ekstra glade når varmen og solen kommer, Prognoserne her siger fra midten af næste uge???
    Lækker Azalea og flot blomsterbusk i modlys - hvad er det for en?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Lykken blir desto større :-)) Jo det er nok det samme her. Da skal den gode sommervarmen komme :-)) Nå har jeg lagt inn navn på begge buskene. Det er en Enkianthus campanulatus, klokketroll-lyng på dansk? Jeg er usikker på det norske navnet. Den får i tillegg til lekre blomster også bær og flotte høstfarger :-)) Ha en deilig helg du med!

      Slett
  4. Ja, nå trenger vi både optimisme og fint vær fremover! Ja takk begge deler ;)) Prognosene ser mer lovende ut enn på lenge, så kanskje det blir hele dager med opphold og litt varme? Vi trenger det nå. Dere på Vestlandet har all grunn til å klage!

    Nydelig azalea, ja, og alt det andre du viser!

    God helg, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! ja som Karsten skriver, prognosene for neste uke er gode :-)) Nå har jeg satt navn på azaliaen :-)) Den har jeg kjøpt i år! Veldig lekker var den :-)) Klem og god helg til deg også!

      Slett
  5. Åå, så flotte sommerlige bilder! Får ordentlig sommerstemning av det nederste bildet av båten som dupper i solblankt vann :-)
    Ja, nå skal endelig sommeren komme, jeg håper den blir riktig langvarig, det har vi så absolutt fortjent!
    Ha en flott sommerhelg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann :-)) Ja noen bilder gir akkurat den følelsen vi lengter etter?! Nå håper vi at vi får som vi fortjener?! God sommerhelg!

      Slett
  6. Gorgeous series of images. I love all the bird shots. And the flowers are gorgeous. The last scene with the sailboat is lovely. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Eileen! Thank you and a happy weekend to you too!

      Slett
  7. Sommeren er på vei hit også sies det og meteorologene snakker om opp mot 30 grader i neste uke....blir nok et sjokk både for mennesker og planter, men deilig lell:-)
    Håper dere får en fin helg i hagen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan vi endelig klage over varmen ;-D For det blir et kjempesjokk =O God helg til deg også! Klem :-))

      Slett
  8. Ja..nå håper jeg du får sol og sommer...kaldt og surt har dere hatt det lenge.
    Segler..huff..de tar knekken på et bed i løpet av natten...myyye her også iår...sukk en blir godt lei av denne kveldsjobben..
    God sommerhleg!
    Måtte solen skinne der du er:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger-Marie! Takk for sympatien! Ja i år er det et skikkelig snegleår så jeg håper vi slipper med litt færre til neste år :-(( Ønsker deg også en fin helg med sol på!

      Slett
  9. Svar
    1. Takk :-)) Det samme til deg!

      Slett
  10. Jeg er i akeleiemodus for tiden, tross tegene. Nydelig blå akeleie du har! Jeg trodde du hadde dratt til Island, da det ble stille. Og så har du bare vært på snegleplukking. Bank i bordet fra her. Vil ikke ha de i hagen:(
    Ingen av mine planter har råtnet på rot, har heller vært litt redd for frosten. Vi fyrer faktisk i ovnen på morgenen, hver dag, enda...
    Koselige fuglebilder fra deg! Vi er kanskje på vei til uglene i morgen, men min mann har trukket en tann, og en bit av kjeven der bak har blitt revet med, og i en uke har den stukket seg inn i tungen. Beinbiten ble fjernet i dag, men eieren er ikke helt i vater, tross en whisky i kveld.
    Riktig god helg til deg, med sol:-)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke navnet på denne men regner med at jeg har fått den av en av mange rause hagevenner :-)) Ja jeg har ikke kommet lengre enn ut i egen hage, enda.. Men vi nærmer oss avgang ;-)) Ikke lenge siden vi måtte fyre her også men nå håper jeg vi slipper på en stund.. Au au! God bedring med mannen! Jeg skal trekke en tann selv også men jeg håper det går litt greiere :-D Jeg har uansett utsatt det til ferien er vel overstått :-)) Nei det er ikke alt en god whisky kan kurere helle, men det var vel verdt forsøket?! God ny uke!

      Slett
  11. Ja nå får varmen komme, det er tross alt snart juli,,,,
    Du har så mange flotte blomster og planter, nydelig nydelig.

    God ny sommeruke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god uke til deg med!

      Slett
  12. Flotte Rhododendron, og du veit sjølvsagt namna på dei. Eg er så lei meg for at eg ikkje
    har samla på lappane som dokumentasjon...
    Veit du, akkurat her hos oss er ikkje brunsneglane, eg er livredd for at dei skal kome.
    Var ein kveld på fotballbana og skulle sjå eit barnebarn spele, rundt bana krydde det av brunsneglar.
    Eg vaska skosålane då eg kom heim....;(
    Vona sommaren er komen no, sjølv om det regna no i kveld, søndag.

    God ny sommarveke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den rosalilla har stått i hagen sikkert like lenge som huset så den har vi ikke navn på :-)) Men de nyeste har vi fremdeles navnelappene til. Jeg skjønner at du er redd for å få brunsnegler i hagen din. Jeg syntes åkersneglene var ille nok den gang de regjerte grunnen alene men disse slår alt.. Vi har i tillegg veeeldig mange av de med hus på. Ikke helt tam de heller ;-)) Ikke helt sommer enda men vi får være sterke i troen så kommer den vel?! God ny uke!

      Slett
  13. Snygga bilder! Jäg älskar rhododendron. Vi hade fint väder igår. Hoppas att det fortsätter så att det äntligen börjar kännas som sommar. Ha en skön vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er veldig vakre på denne tiden! Jeg bor jo i et område hvor de vokser og trives over alt :-)) Super uke til deg også!

      Slett