lørdag 6. juni 2015

Vi har rundet de magiske 20 grader pluss.


Men hvor lenge var Fru Ranten så i paradis? Lykken var kort og intens og varte vel nøyaktig en ettermiddag. Men vi fikk en føling med sol og varme og jammen tror jeg ikke Fruen fikk et aldri så lite myggestikk?! Grøsselig likt sommer?

Thalictrum sp

Når vi nå er tilbake på normalen, før vi rakk å vende oss til dette deilig sommerlige, og hagen er igjen forvandlet til et vått snegleeldorado (…)

Iris reichenbachii


Ranunculus aconitifolius L.’Flore Pleno’

Men solen lokket frem de som nekter å åpne opp før gyllne varme stråler kiler dem i nakken og lokker dem ut av sitt gode skinn. Eller skal vi si sin lune knopp?

Oxalis Ute

Oxalis laciniata Gwen McBride

Av disse er som du sikkert vet, Oxalis i alle varianter. Her snakker vi virkelig små smykker i fjellhagen! Fra tidlig vår har de laget sine lekre grønne tepper og plutselig så skjer det! De vakreste rosa, lilla og hvite blomster strekker seg mot solen og smiler med hele seg.

 Polygala calcarea Bulley`s Form


Adonis brevistyla

Og sånn er det vel egentlig med Fruen også.. Hun står der i hagen og smiler mot solen. Der og da er alt som teller.


Herman Wildenvey ;

"I morgen heter vårt i dag - i går, 
og all vår fremtid heter fortid siden, 
men det forklarer at hvert nu vi når
er selve evigheten midt i tiden." 



Noen får liksom sagt det, enkelt og greit?

Fothergilla major

At himmelens sluser fortsatt skal stå på vid gap også i morgen skal vi klare å leve med. For i kjelleren står potte på potte med trangbodde småplanter. Tålmodig har de ventet på at Fruen skulle bli ferdig med sitt. Men nå er ventetiden over. En stor sekk jord er kjøp inn og priklepottene står klare. Det er så en kan kjenne forventningen i det øyeblikket man trer inn i kjelleren! I morgen i morgen!

Corydalis pseudobarbisepala

Corydalis Korns Purple


Med et bilde fra Noffelverdenen ønskes du en fin søndag!




Takk kjære søster for nye innvånere til Rantenhagen!



32 kommentarer:

  1. Hei Fru Ranten

    Ja, hvor længe... Vi nåede 24,2 i går - idag er vi tilbage til de 17-18 siger de - og det er køligt derude.
    Flotte Oxalis hybrider - de må have krydset efter at få det imponerende grønne center!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Rene hetebølgen ;-)) Her er det vel ikke temperaturen som er det verste men heller den usedvanlig høye luftfuktigheten :-D ja det er mange lekre hybrider. Jeg har flere men de venter fortsatt på solen.

      Slett
  2. Du tryller fram den ene lekre irisen etter den andre. Tydelig at du har de rette forholdene i Rantenhagen. Nofflene var da riktig så søte der de svømmer rundt i vannet!
    Her oppe skal det regne så langt langtidsvarslet rekker, du kunne da godt beholdt regnet for deg selv der nede ;-)
    Kos deg med priklinga, skal gjøre det samme selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de noflene skal få leke seg rundt i hagen i sommer ;-D Litt gøy skal vi jo ha det?! Det er stort sett vått og grått her også den neste uken, men jeg har det uansett så passe travelt at det ikke er så viktig :-)) Priklingen er i boks og kjelleren er ryddet o for rusk og rask :-)) Lykke til med egen prikling og ha en fin uke, inne eller ute :-))

      Slett
  3. Hei
    Vi fikk også en forsmak på sommeren, og dager etterpå var det igjen regn og vind. Jeg håper sola og varmen kommer tilbake til oss begge snart, så vi virkelig kan nyte hagen.
    Kjempe flotte blomster du har i hagen din, og jeg likte veldig godt Oxalis. Super lekker!
    Ha en fin søndag.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Oxalis er en lietn skatt i fjellhagen så om du ikke har den så løp og kjøp! God ny uke Vivi!

      Slett
  4. Ja, vi får ikke vært lenge i paradis denne sommeren ser det ut som...Regn og vind har det vært mye av.
    Adonis og Oxalis er så vakre!

    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Adonis har jeg sådd av egenhøstede frø sist sommer og i dag har jeg priklet småtasser an mas ;-)) Bare å si i fra om du ikke har den! God ny uke!

      Slett
  5. Så många vackra blommor i din trädgård.Som tur är har vi inte sniglar hos oss ,mygg såg jag en kväll när vinden lugnade men vi har stormvindar mest varje dag ,kram Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er det ikke det ene så er det det andre :-)) Vi bor jo på en liten fjellhylle og har god føling med vind og vær.. Alt vel Nette!

      Slett
  6. Han kan få sagt det, Wildenvey.
    Det er så fint, når varmen kjem gløymer kulden og regnet.
    Så nydelege blomster. Eg likte spesielt godt det første bildet, det er noko sart og enkelt
    med den blomstren.

    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akeleijefrøstjeren er veldig lekker i hagen med sine lekre blader og blomster som formelig svever over bedet :-)) God ny uke til deg!

      Slett
  7. Njuter av dina fina bilder!!
    Ha en fin vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Takk og like så! Alltid noe fint å se på hos deg også :-)) God ny uke!

      Slett
  8. Herlighet,- nå har jeg bladd meg nedover den ene skjønnheten etter den andre.... fantastiske planter og bilder fra ditt univers!
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica! Takk for din hyggelige kommentar :-)) Ja nå er det en spennende tid i hagen og stadig nye blomster å glede seg over :-))

      Slett
  9. Gorgeous flowers and images. Lovely post. Have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei eileeninmd! Thank you and and a happy new week to you too!

      Slett
  10. Fothergillaen sendte meg ut på googling ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ønsket meg denne lenge etter at jeg hadde sett den i Sverige og på Østlandet. Jeg har ikke sett den her på Vestlandet før jeg fant dette eksemplaret på et hagesenter. Dette er Fothergilla major. Den har klart seg i en urne gjennom vinteren men jeg håper å få den i bakken i sommer :-))

      Slett
  11. Maaaange vakre :))) Jeg får et sånn fårete glis av synet ;) Sukk, ikke mye av dette ville overleve her hos meg, men trøsten er sneglefri hage, iallefall foreløpig. De dukker nok opp med polvotter og ullsokker ettehvert her også.
    Fin ny uke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo et fårete glis hele sommeren og i tillegg så lager jeg jo en del rare og uartikulerte lyder (...) ja her ankom de med snorkel og svømmeføtter =O) God uke til deg også!

      Slett
  12. Oi, oi for en kavalkade av vakre kjente og ukjente blomster. De rakk å briske seg på podiet før været snudde. Var en uke hjemme i Bergen (forrige uke). Ikke mye sol å skimte nei! Du, Polygala calcarea og den blå Corydalisen; SNOP!
    Ha en god uke. Håper solen kommer på en lengre visitt til Rantenhagen snart.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var ikke lange tiden de hadde på seg men de nyttet den godt ;-)) Yes! de er veldig lekre begge to! Vi bergensere lider jo av den forestillingen at vi brukte opp sommeren for flere år sist sommer... Men helt sant, nå kunne solen godt bevilge oss ett besøk. Det hadde vi fortjent?!

      Slett
  13. Ja du, noen får sagt det:) Ellers så var du vel i paradis like lenge som vi ? Oxalis laciniata Gwen McBride, skikkelig fin!
    Ellers så venter hytta på meg denne uka, med snekring, ørretfiske, ugler og anna skøy! Tar fri fra hagen noen dager. Og så tregt det går i hagen her med nordavinden, så er det like greit,) Men jeg har da bestilt noen Corydalis, juhu:-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp.. Ikke lenge altså :-)) Oxalis er jo en spennende blomst med mange forskjellige hybrider. Sprer seg med rotstokker like i jordskorpen. Hyttetur med innlagt ørretfiske og uglesafari høres jo ellers ganske bra ut?! God uke til deg også!

      Slett
  14. Ja fra sommersol til stiv kuling,det går fort det:)
    Skiftende hele tiden her også,men denne uken er det litt varmere iallefall:)
    Fantastisk vakker dine oxalis!
    Fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja i dag var det ikke så aller verst :-)) Ja sant de er lekre?! Jeg har mange forskjellige og jeg har alltid plass til flere :-)) God ny uke!

      Slett
  15. Polygala calcarea - der er ett nytt navn jeg må google. Himmel og hav, så lekker den var!
    Ja, väret får vi ikke gjort noe med. Godt at man kan "hage inne" med prikleplanter også når uteväret er for trist.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er pitte liten og bor i steinbedet :-)) For de nærsynte! Altid noe kjekt å gjøre :-)) God ny uke!

      Slett