fredag 3. juli 2015

Endelig kan vi klage over varmen!


Neida, jeg bare tuller! Vi elsker deilige varme sommerdager. Gradestokken har rundet 30 varme og sommerlige sysler som jakt på liljebiller og bladlusfjerning er plutselig på dagordenen igjen. O`sommer!

Nomocharis saluensis

Cypripedium reginae

Nomocharis saluensis

Dactylorhiza sp

En forsinket våronn skal gjøres unna før ferien setter inn og små og store planter skal få litt ekstra oppmerksomhet og stell. Bed skal ryddes og planter skal godsnakkes med.

Cypripedium sp


Lilium pyrenaicum

Joda, vi har jo snille Onkel Ranten som også denne sommeren flytter inn i hus og hage for å gi Lille og Lutten både mat og kos. Men luking og snegleplukking, nei der går nok grensen selv for en snill Onkel (..)

 Iris chrysographes (?)


Ramonda myconi alba

Sommeren har som du skjønner, rammet oss midt i planeten, og vi  lar oss ikke be 2 ganger! Vi løper den i møte. Ivrig og glad over dette deilige gjensynet. Endelig er den her igjen. Sommeren!



2 ukjente Iriser. En har jeg byttet til meg på nett, og en har jeg fått av en kollega.



Siste dag på jobben. Nesten litt uvirkelig? Helt fri? Men straks blir det virkelig når Hr og Fru Ranten endelig kan sette kurs mot Island. O`lykke! Noen tror vi er helt gærne mens andre blir grønn av misunnelse. Og hva venter oss på denne øyen langt der ute i havet? Jeg får bare sitere en bekjent som alt har vært der? En orgie i naturopplevelser! O`ferie!


Du har kanskje tatt den innover deg du også? Sommeren? Og ferien?


Nomocharis mairei


Nomocharis sp

Dette blir nok siste innlegg på en stund men vi lover å komme sterkt tilbake.


Nomocharis aperta


I mellomtiden ønsker vi deg en deilig sommer og en innholdsrik ferie! Hva den skal inneholde får du velge selv!

Sedum sp



God sommer!





Joho!



28 kommentarer:

  1. Så godt at varmen endelig har kommet til deg også! Alle trenger en sånn varmeperiode om sommeren, så vi kan minnes hvor deilig det var når det er vinter og kaldt :) Her har varmen vært en stund, og jeg nyter det i fulle drag. Nomocharisene dine var nydelige!

    God ferie og god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi fortjente vel litt sommer nå :-)) Nomocharis er flotte blomster. De har ikke vært så glad i denne våren, noen knopper har råtnet og noen blomster har blitt beitet ned av de slimete brune. En knakk i vinden.. Men heldigvis mange flotte igjen! God sommer til deg også Marit!

      Slett
  2. Jeg har ikke en eneste nomocharis, men de er vakre.
    God tur til sagaøya.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er flotte :-)) De skal vel tåle ditt klima også?! Takk og god sommer til deg også Martin!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Ja sommeren har ramt hele Norden lader det til - dejligt!

    Superflotte lijer og Nomocharis - og noget af en polygonatum uden navn:)
    Jeg har holdt mig tilbage med Cypripedium - fordi jeg ikke vil risikere forurene den vilde stamme heroppe.
    Men flotte ser de ud - og i god vækst!
    Så måske vejret ikke har været det bedste men visse planter har klaret sig super og kunnet udnytte krafterne fra det fantastiske efterår!

    Ha en supergod ferie med Hr Ranten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter! Jeg har ingen av den ville soten i området så da går det nok bra? De går fint her i Bergen selv om de ikke vokser her i naturen. Heldigvis alltid mange som klarer seg også når våren er kald og våt! jeg har ikke navn på denne polygonatum og jeg har leitet gjennom listene mine. Tror den er kjøpt som sp. Den blir opp køy en meter høy og får mørke bær. veldig flott og skulpturell :-)) Jeg sender deg hjerne noen frø om du vil?

      God sommer til deg også Karsten!

      Slett
  4. For noen flotte bilder og planter :D :D Island er fantastisk så det er absolutt ett godt valg for ferie. God tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Island blir veldig bra :-)) Ingen tvil om det! Takk og god sommer til deg!

      Slett
  5. Nydelige bilder og flotte liljer. God ferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente! Takk og takk :-)) God sommer til deg også!

      Slett
  6. Oh, så många fina blommor ,gillar iris särskilt dom mörka .Vi har inte grader för här är det molnigt men solen kommer nog snar om vi inte får dimma förstås för havsvattnet är kallt ännu ,trevlig helg ,Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den mørke er lekker :-)) Byttet den til meg på et hageforum for mange år siden :-)) Tåke er også men den letter ut over dagen. God sommer!

      Slett
  7. En alle tiders sommer til deg og livet på Ranten.... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica! Takk og god sommer til deg også!

      Slett
  8. Der var det mye lekkert! God tur til Island!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viggo! Vi kan plage deg med alle detaljer fra Island på vei til Skottland?! God sommer i nord!

      Slett
  9. Så fine bilder! Cypripedium har jeg aldri prövd meg på, men det frister!
    Island er et godt valg - meget godt til og med. En natur som ikke ligner noe annet, god mat og trivelige mennesker. Jeg ahr värt der flere ganger og vil gjerne dit igjen. Väret kan selvsagt väre litt si som så, men det skremmer ikke bergensere skulle jeg tro? :-)
    God tur!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Island har vi hatt lyst til å besøke lenge :-)) Bilder kommer! God sommer Nora! Klem :-))

      Slett
  10. Så mange nydelige bilder av plantene dine, og særlig alle dine Nomocharis! Spesielt aperta, den var bare helt nydelig!
    Ønsker deg god ferie og god tur til Island!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan! Ja de er lekre :-)) Greie å så er de også! Som liljer. Takk og god sommer til deg også!:

      Slett
  11. Underbara blommor i din trädgård. De mörka irisarna är väldigt läckra. Ha en god vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla! God sommer til deg!

      Slett
  12. Utrolig flotte bilder fra sommerhagen! Og så mange lekre iriser :-)
    Ja, endelig er sommeren her, måtte den vare riktig så lenge! Ha en fin ferie og kos dere masse på Island :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann :-)) Takk og god sommer til deg også!

      Slett
  13. Så mange sjeldne skjønnheter i Rantenhagen. Ikke noen A4-hage dette. Et syn! Nyt Island og ferie. Et godt valg spør du meg. Her telles det ned til eksotisk ferie på Enerhagen (var ute og fløy så fælt i fjor). God sommer.

    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen godsaker er det ;-)) Ja vi gleder oss ogfår nok en kjempefin tur :-)) God sommer til deg i Enerhagen!

      Slett
  14. Så mange spennende og for meg uvanlige planter du har, god ferie.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  15. Så läckra växter du har!!!
    Ha en fortsatt fin sommar
    Mariana

    SvarSlett