søndag 27. september 2015

Er vi kattemennesker?


Noen er opptatt av dette. Er vi hundemennesker eller er vi kattemennesker? De fleste vil vel si at vi av er av sistnevnte sorten basert på gjentatt bilder av Lille og Lutten? Rantenhagens Musepatrulje som stolt vokter hagen? Sannheten er jo at de benytter en hver anledning til å innta horisontalen, inne som ute (…)


Lutten

Vi har i grunnen ikke grublet så mye på dette med hund og når sant skal sies så har jo hagens katter kommet litt tilfeldig og rekende på en fjøl. Lille, som etter hver er blitt en voksen kattedame kom via naboen. Vi har aldri angret på det.


Lille








Hun er verdens skjønneste! Hunkatt selvfølgelig.. For flere år etter kom en liten redd kattunge forbi. Ikke var han savnet av noen og vi i Rantenhagen hadde ikke hjerte til å la ham forsvinne videre. Han flyttet inn og en liten pjuskete en, har blitt et stort kattebeist! Men redselen fra barndommen sitter nok i for alltid for han er veldig skvetten. Men vi pøser på med ekte kattekjærlighet!




Vi synes at kattene våre har personlighet og de er jo alltid med der det skjer noe i hagen. De er veldig gjerne med der det ikke skjer noe også, som i armkroken på sofaen (…)




Vi liker godt hunder og koser oss gjerne med andres, men her hjemme så er vi nok helt klart kattemennesker?


Jeg vet det er mange av dere bloggvenner som også har en hagekatt eller to og jeg koser meg veldig hver gang dere byr på sjarmør i pels i og utenfor hagen!





Vi ønsker fin søndag!





Og fin ny høstuke!




31 kommentarer:

  1. To skønne, skønne katte. Godt I tog dem til jer og gav dem et hjem. Måske handler hund/kat problematikken også lidt om, at mange ikke regner katte for så meget, som de regner hunde. Jeg har endnu aldrig mødt en herreløs hund i vores kvarter, men til gengæld har der været en del herreløse katte. Og da haveejere efter min bedste overbevisning er varme mennesker, så tager vi jo de tilløbne til os. Det var bare mine betragtninger :)
    Tak for nogle fine billeder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla! Ja det skal sies at vi jo har hatt noen katter gjennom årene, men siden katter ikke lever like lenge som oss har vi nå disse 2. Ellers hadde huset nok vært fylt til trengsel ;-)) Min farmor hadde over 20 katter på det meste og som barn opplevde jeg dette som sommerens paradis. I dag skjønner jeg at det ble så mange fordi det ikke var samme mulighet for å sterilisere og kastrere dem som vi har i dag. Jeg vet det er mange som ikke tar ansvaret med å skaffe seg dyr på alvor. Skam på dem!

      Slett
  2. Fina bilder på dina vackra katter! Vi hade hundar när jag var liten, men jag gillar katter också. Ha en skön söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla! Jeg har elsket katter så lenge jeg kan huske :-)) Men jeg var veldig redd hunder da jeg var barn. Det har jeg heldigvis vokst fra meg :-)) Fin ny uke!

      Slett
  3. Hund og katt, ja takk begge deler :) Nå har jeg to katter Lurifaks og Nille, som har kommet til meg av egen fri vilje. Katter velger ofte selv hvem de vil bo hos :) Det er sørgelig å se at så mange katter blir overlatt til seg selv i ferier. Mange tror de klarer seg fint alene! Men de gjør ikke det. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har faktisk snakket om det å ha hund, men så nøyer vi oss med våre 2 katter :-)) Kanskje vi heller skulle hatt oss noen dverggeiter eller en lama eller 2 som kunne holde tomten fri for kratt og laugskog?! Vi har heldigvis veldig greie kattehjelpere som passer de søte små når det er ferietid. Så her skal ingen måtte være alene hjemme :-)) Fin ny uke!

      Slett
  4. Hello Ranten, your kitties Lille and Lutten are so sweet. Pretty kitties! Your photos are lovely. Great post! Thank you for linking up and sharing your post. Have a happy day and new week ahead!

    SvarSlett
  5. Jeg kommer fra en katteelskerfmilie, men det gikk ikke med katt for de ble bare overkjørt i veien som gikk forbi. Så det ble hund på oss, og dermed ble jeg hundemenneske :) Det er egentlig fascinasjonen for dyr og kontakten med dem som er greia. (For meg i hvert fall)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har vel anlegg for begge deler tenker jeg?! Hvem blir ikke forelsket i en valp eller en kattunge?! Jeg ser hvor fascinert barnebarna er her i huset :-))

      Slett
  6. Jeg har to katte og to hunde, og det er lige præcis tilpas, synes jeg :-) Dejlige kattebilleder du viser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk begge deler?! Som Ole Brum :-))

      Slett
  7. Jeg har hatt begge deler, men har til slutt endt opp med to katter. Jeg er nok mest et kattemenneske ;)
    Lille og Lutten er kjempesøte!

    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du har jo 2 veldig flotte katter :-))

      Slett
  8. Så vackra kattbilder gillar speciellt bild nr 6 .Vi hade katt i 17 år men efter det blev det hund så vi kan väl säga att vi är både och,kramen Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo generelt koselig med dyr, mye godt selskap enten det er hund eller katt :-)) Klem

      Slett
  9. Flotte bilde av kattane dine.
    Det er fine dyr, og eg forstår godt at det er mange som nyt kattelivet.
    Eg er dessverre allergisk mot dei, så eg held litt avstand.
    Det rare er at når eg er på besøk hos nokon som har katt så er den
    snar til å ville sitte i fanget mitt....hm..

    Ha ei fin ny veke !
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er pussig det der? Katten skal alltid være med de som enten er allergisk eller redd for katter =O Fin uke!

      Slett
  10. Hei Fru Ranten

    De ser bare godt ud alle jeres katte. Hvis jeg ikke rejste så meget ville jeg nok have både kat og hund - katten til at fange mus og hunden til at passe på:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ikke mus i huset her nei ;-)) Håper vi ikke får bruk for en vakthund (...) Ha en deilig aften!

      Slett
  11. Hei
    Kjempe flotte høstbilder fra hagen, og for noen flotte katter du har. Jeg har ikke katt, men fire hoppende kaniner rundt meg.
    Ønsker deg en fin ny uke.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt både fisker, frosker og hamser :-)) Men katter er ok! Fin uke! Klem

      Slett
  12. Katt så klart! Jeg er kattemenneske, men har bestemt meg for å ha bare en katt, selv om vi har hatt en av naboenes katt boende her før. Den har nå fått et nytt godt hjem fem mil unna. Jeg er nok mere redd for hunder enn glad i hunder. Ble bitt av en husky for mange år siden.
    Nydelige kattene dine! Mye pelsstell eller? De ser jo virkelig velstelte ut med all den flotte pelsen:) Og så vakre øyne!
    Fin høstdag til deg:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet jo at du er et kattemenneske ;-)) det er jo bare å se de deilige innleggene dine med katt?! Jeg var som sagt veeeldig redd hunder da jeg var liten, og treffer jeg en stor løshund så er jeg vel ikke så høy i hatten nå heller.. Lutten blir en enste stor floke om vinteren, uansett om vi prøver å holde pelsen, men Lille ikke får en eneste floke.. Fin uke til deg!

      Slett
  13. Ååå, så mange flotte koselige bilder av de flotte kattene deres!! Nå koste jeg meg skikkelig!!
    Jeg er definitivt kattemenneske og akkurat som du koser jeg meg når andre legger ut bilder av sine hagekatter :-)
    Likte utrolig godt det øverste bildet av Lutten gjennom gjerdet, fargene matchet øynene hans perfekt :-)
    Ha en fortsatt fin høstuke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Ja sant de er pene?! Jeg skal viderebringe komplimentene :-)) Ja hvem som var inngjerdet er jo ikke godt å si men vi var nå på hver var side. Akkurat det varte ikke så lenge for Lutten vil jo helst være på samme side som matmor ;-D Fin uke til deg!

      Slett
  14. Hund eller katt...elsker begge deler jeg..vokst opp på gård med innekatt,fjøskatt og hund+ alle de andre dyrene:)
    Nydelige er dine:)
    Fin uke til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de fleste liker begge deler :-)) Men jeg er mer vandt med katt enn med hund. Jeg skal hilse dem at du synes de er pene! Fin uke!

      Slett
    2. Hei igjen:)
      Vil bare si...det blir en ny vanlig giveaway på bloggen senere i høst...da kan du være med:)

      Slett
    3. Det var ikke så alvorlig ment :-)) Men veldig hyggelig at det kommer en giveway på bloggen også så da er detbare å følge med :- D

      Slett
  15. Det går INTE att leva utan katt! Har alltid haft katt och jag påstår att jag numera är trespråkig:Finska, svenska och kattska ;-))!
    Underbara bilder som jag ska visa för Wille och Maija ....;-))!

    /Anja

    SvarSlett