onsdag 2. september 2015

Smått og stort i og utenfor hagen.


Definitivt høst? Tempoet i hagen har senket seg og til og med ugresset har mistet litt av piffen?


Men enda er det et yrende liv der solen varmer og mye skal rekkes over på kort tid. Spise litt? Noen skal fylle magen før de går til hvile for sesongen. Elske litt? Andre kan enda rekke å videreføre slekten til neste års sommer?

Eristalis tenax/ stor droneflue


En som ikke lar seg påvirke til å sette ned farten er vandrefalken. Mon det er en skjære som skal i den sorte gryte?

Falco peregrinus/ vandrefalk





Deinanthe bifida  med Episyrphus balteatus/ blomsterflue

Deinanthe bifida lyser opp i høsthagen. En riktig skjønnhet som lokker til seg små og store insekter. I tillegg til Fruen (…)


Men hvem er dette?! Og hvem er det som ligger på lur på hvem???

Chrysopidae/ gulløye larve/ bladlusløve

Ja sånne deilige sensommerdager står nå i kø i følge metrologisk institutt. Så kan vi tillate oss å sitte her i regnbyen Bergen og føle med dem på Østlandet som har fått alt regnværet over til seg (…) Vi vet hvordan dere har det! Hold ut!



Hilsen fra oss i Rantenhagen!







26 kommentarer:

  1. Ja, kan røpe at her øst lengtes det sterkt vestover i dag.... Praktfulle bilder som vanlig. Sensommeren og høsten lever litt ved siden av hverandre for tiden. Like det jeg:)
    God kveld i finværet!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke! He he :-D Ja det er jo ikke ofte at været er snudd på hode på denne måten? Akkurat nå er jeg bare inne en liten tur for å kjøle meg ned og tømme minnekortet ;-)) Så er det ut igjen i det fantastiske været! Joho! Og bank i bordet (...)

      Slett
  2. Herlige bilder frå hagen din! Du klarer å fange både små og store skapningar på din veg.
    Oss må berre nyte hausten medan den er god mot oss. Fin dag til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var deilig! Må det vare inn i helgen :-)) Fin dag til deg også!

      Slett
  3. Ja, nå har vi virkelig fått Vestlandsvær! Litt i overkant vil jeg si...I løpet av to uker har vi her fått over 200 mm med regn, så det trengs ikke å vannes i alle fall en god stund fremover. En må jo det det som er bra ikke sant? ;)
    Vakre bilder, og Deinanthe var utrolig nydelig!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var mer enn bøtten full =O Vi nyter solen, så lenge det varer :-)) God torsdag!

      Slett
  4. Such beautiful photographs! Love the Peregrin Falcons, especially the in-flight shots. The translucent bee is beautiful to see as well.

    SvarSlett
  5. Hei Fru Ranten

    Lækre billeder - og action!
    Slås de om byttet eller er det bare en udveksling?

    Et sådant motiv har jeg ikke set før - har du overveje om et billed-bureau ikke kunne bruge mange at dine billeder?

    Det tror jeg:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Hadde vært moro deg?! Men i dag tar jo alle fine bilder så da skal det jo virkelig være noe ekstra? Det er en foreldre og årets unge. De læres opp til å ta byttet i luften. Mye og lære for snart må vel ungen klare seg på egenhånd :-)) Takk for hyggelige ord og ha en deilig aften!

      Slett
  6. What beautiful photography, I enjoyed my visit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Mary! Thank you and welcome back!

      Slett
  7. Veldig flotte bilder. Særlig imponert over bildene av vandrefalken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og tusen takk Rita :-)) Det blir noen bom før et treff for å si det sånn ;-))

      Slett
  8. Superfina bilder ,jag som gillar insekterna ,kram Nette

    SvarSlett
  9. Snygga bilder på insekterna! De är minst lika fina som blommorna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er helt enig! Prikken over i`en?!

      Slett
  10. Hello Ranten, lovely collection of images. The falcon in flight is awesome!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eileen! It was funny when I managed to "catch" the falcon :-D

      Slett
  11. Oi! Der ble det skjære til middag ja. Spennende bilder!
    Deinanthe var da utrolig lekker! Hvor fikk du tak i den, og er den herdig til meg tro?
    Og så gjør det seg veldig godt med insekt i blomstene dine. Fin lørdag til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ser slik ut =O Favoritten er vel duer? Noe de jo også skal ha god tilgang på ;-)) Deinanthe bifida er utrolig lekker :-D Jeg har to ander, Deinanthe caerulea 'Blue Wonder' og Deinanthe caerulea. Du kan se bilder av disse her http://rantenhagen.blogspot.no/2013/08/produksjonener-i-full-gang.html Jeg har kjøpt dem litt her og litt der, gjerne på hagemarkeder eller fra småleverandører. Aldri på et ordinært hagesenter.. I år ser jeg at Langangen planteskole har hatt en på sin liste http://www.langangenplanteskole.no/userfiles/2015-planteliste.pdf Du kan jo sende Inger Lise en forespørsel om hun har flere igjen eller om hun skal ha den på listen til neste år? Jeg ser at folk har sådd denne selv men jeg kan ikke huske at jeg har sett frø på mine. De blir vel som regel tatt av en høststorm? Hvor herdig den er vet jeg ikke. Den går greit her og er en plante for halvskygge/ vandrende skygge. Om mine skal deles på et seinere tidspunkt så skal jeg ha deg i tankene! Fin lørdag!

      Slett
  12. Takk for informasjon, Marit! Var inne på Langangen og sjekket, den Deinanthe caerulea
    'Blue Wonder´sto der iallefall. Og at den ikke skulle tørke ut. Det passer jo både for deg og meg det da ,) Frø forsvinner her også, med vinden. Og hadde ikke naboene vært så ivrige med plenklippingen, hadde de også hatt en oase i hagen, helt gratis.
    Og skulle du dele din, så betaler jeg mere enn gjerne for å få en liten rot:-)) Den hvite var bare så lekker!

    ...og nå drukner vi igjen her i Trøndelag...


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen :-)) Jeg har vært i hagen en tur og sjekket størrelsen på plantene. Den hvite er helt klart den som trives best her og jeg så jeg hadde 3 planter av den. Jeg har ikke lyst til å forstyrre dem nå midt i blomstringen men om du minner meg på det skal jeg sende deg en plante til våren? Men jeg lover ikke at jeg husker på det selv... Og her blåser vi vekk =O

      Slett
    2. Så flott da du! Det hadde vært veldig koselig av deg:) Jeg er litt skral til å huske selv, men skal notere det ned i boka. Så kan vi se til våren om det går? Det hadde vært så kjekt!
      Ha en fin lørdag, i blesten:))

      Slett
    3. Da har vi en avtale :-)) Såfremt en av oss husker det ;-D

      Slett