søndag 20. september 2015

Søndagsmoro i Rantenhagen.


Men en sånn overskrift er det lett å tenke seg at her har det skjedd noe ekstra morsomt? Noe som overgår den daglige morsomheten? Og i vår egen lille boble kan det vel oppleves nettopp sånn, at akkurat i dag var det ekstra kjekt?!


Og det er jo alltid litt ekstra stas når en nyankommen i hagen velger å slå ut vingene, sprette knollen eller for å si det rett ut! Åpne knoppen! Juhu! Jeg elsker disse høstblomstrende krokusene! Uten den store konkurransen får de virkelig glitre som edelstener i hagen.

Crocus speciosus Artabir






For at de virkelig skal by på seg selv så må det solskinn til. Og det var akkurat det vi fikk! Verken Fruen eller insektene lot seg be 2 ganger. Vi var på plass i åpningsøyeblikket! Til og med katten Lille var med på åpenbaringen om enn kanskje ikke med den samme entusiasmen.. Her var det vel matmor som var i fokus.



Og noen ganger spiller avstander og perspektiv oss ett puss og det som er fjernt blir nært og stort blir lite. Og vips så ble Hr Ranten så lita som ei teskjekjerring (…)


At det fremdeles er humler og blomsterfluer der ute i Rantenhagen overrasker vel ingen men veps nå?! Hva?! Ellers ruller høsten inn over oss og vi hører lauget treffe bakken med et lite krispi knakk.. (?)







Dagens krokus har fått plass i det nye bedet som ble ferdigstilt sist høst og hvor små og store planter har flyttet inn gjennom sesongen. Nå ser det snart ut som om det har vært der i all evighet?!



Vi ønsker dere en deilig ny uke!




Må septembersolen fortsette å skinne på oss!

36 kommentarer:

  1. Så kjekt med nyutsprungne krokus! Det er noe ekstra med de blomstene som kommer litt utenfor høysesongen! Ha en fin septemberuke, og ja takk, gjerne med sol! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er ekstra velkommen i hagen? De første om våren og de siste om høsten :-)) Og sol fikk vi! Fin uke!

      Slett
  2. SÅ flotte!
    Veldig kjekt med det som blømer utover hausten :-)

    Fin veke i Rantenhagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja blå krokus og høstfarger er en uslåelig kombo i hagen ;-)) Fin uke til deg også!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Lækre speciosus crocus! hvert år når jeg ser dem tænker jeg at, dem må jeg gå ind i. Men endnu er det ikke blevet til så meget:)

    Så er det jo godt at du har og at kattene er forsigtige og ikke vælter det hele!

    De 2 gamle træer i det nye bedet giver flot kontrast, og jeg kan se at der er foryngelse på vej:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja de er griselekre! Jeg venter anda på mange andre høstblomstrende krokus i hagen. Håper de rekker blomstringen i år også! Jeg handler noen nye hvert år og kan i grunnen ikke få nok av dem ;-)) Anbefales! Det er 2 store asketrær som sagd ned men har fått lov å danne nye kroner. De gir fin skygge på plenen på varme sommerdager :-)) I bedet har vi plantet 2 av de nye trollhaslene som vi importerte i våres. En rød og en gul :-)) De er fulle av knopper så det lover godt for vinterblomstringen! I midten har jeg en liten lerk som ikke skal vokse noe særlig (heksekost) Et utrolig søtt lite tre med små kongler på :-)) En deilig ny uke til deg også!

      Slett
  4. Nydelig krokus!! Jeg må huske å få satt ned noen i hagen. Der jeg bodde før tok rådyr og hjort krokusen med en gang de åpnet seg, til min store fortvilelse. Men her er det ikke rådyr i hagen, så nå går det an å ha de :) Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du kjøpe deg noen høstblomstrende også! Jeg vet at Kenneth og Tommy på http://www.gardenliving.no/ selger disse på nett (og mange andre fristelser...) Vi har mye hjort på fjellet bak oss men de har aldri funnet veien ned hit.. Kanskje ikke så rart når det er både vei og gjerde imellom? Fin uke til deg også!

      Slett
  5. Hello Ranten, lovely images. Your flowers and the birds are pretty. And the kitty is so cute! Great post. Thank you for linking up and sharing your post. Have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eileen! Thank you and a happy new week to you!

      Slett
  6. What an exceptional series of photos! I loved seeing them in lightbox with their crisp, sharp focus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Connie! Thank you for your kind words!

      Slett
  7. Kattene dine er så herlige! Nydelige krokus du viser frem. Høstkrokus har jeg ingen av dessverre. Flott farge på de!

    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi trodde lenge at det var vi som eide hagen, så fant vi ut at det var kattene men nå er vi blitt enige om at det er skjæren som eier hagen ;-D De gir katten i katten og spankulerer rundt som om de ikke eier en bekymring i denne verden :-)) Når jeg nå har fått øynene opp for de høstblomstrende krokus så kan jeg ikke tenke meg hagen uten! Men kanskje de ikke rekker å blomstre hos deg? Fin ny uke!

      Slett
  8. Verkar som du haft en härlig helg. Som vanligt fantastiska närbilder. Hittar inte mina höstkrokusar.
    Får väl sätta några nya.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annika! ja det er alltid noe å glede seg over når man kikker etter?! Ikke alle høstkrokus som har dukket opp her enda heller, men de kan enda rekke det om vi er heldig :-)) Dette bedet ligger ekstra fint til i solen. Alt godt til deg også!

      Slett
  9. Oij oij, kor nydeleg !!
    Forstår godt at dette var eit høgdepunkt.
    Den som venter får sjå heiter det, og her traff sola akkurat.

    Takk for fin kommentar hos meg. Håpe du har rett :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja venter man på noe godt så! Fortsatt god bedring til deg! Klem. Marit

      Slett
  10. Åjaa..nå kommer høstkrokusen...så de første hos meg også..juhuu:)
    Fin uke til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er like fantastisk hver høst!! Juhu! Fin uke til deg også Inger Marie!

      Slett
  11. Greate photos!!!!!
    Have a lucky week!
    Britta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Britta! Thank you and a happy new week to you!

      Slett
  12. Så flotte bilder du tar. Herlig katt og flotte krokus. Visste ikke at vi kunne få frem krokus på denne tiden. Ha en fin uke du også. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv! Dette er høstblomstrende krokus og det finnes mange forskjellige. Jeg har funnet ut at ikke alle rekker å blomstre her hos meg så jeg får satse på dem som jeg ser klarer seg. http://www.gardenliving.no/ selger noen sorter! Fin uke!

      Slett
  13. Skulle tro våren har ankommet Rantenhagen, i september! Ingen høstkrokus til meg, men heldigvis holder frosten seg unna så alt det andre kan nytes.
    Insektbilder liker vi :)) Katter også:) Og teskjekjerringa,) Herlige bilder!
    Ha en flott høstdag, med sol!

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine! Ja krokus er jo litt vårlig :-)) Jeg har som sagt flere sorter og de er utrolig lekre på denne tiden av året :-)) Kan anbefales! Yes! Vi liker insektbilder ;-)) Og katter, med og uten teskjegubbe ;-D Fin høstdag til deg også!

      Slett
  14. Hei fru Ranten. Du er alltid så flink med makrofotografering og perspektiver. Morsom liten detalj med den runde stenen oppå den flate foran katten :-)
    Jeg kjøpte mine første høst blomstrende krokus i år. Håper de kommer i blomst neste høst
    Ha en fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Ja vi er jo av dem som piller med oss lommene fulle av småstein når vi er ute og reiser :-)) Du kan bare glede deg! Disse som blomstrer nå kjøpte jeg i høst. De som er ldre i hagen har ikke kommet i gang enda men vi er optimister! Fin dag til deg også!

      Slett
  15. Härliga bilder! Krokusarna är väldigt vackra. Ha en bra vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla ! Ja de som smykker i høsthagen ;-)) Fin uke til deg også!

      Slett
  16. Pokker......det er jo aldri noe å sette fingeren på av bildene dine ;-)

    SvarSlett
  17. Alltid lika fascinerande att titta in här! Dina insektsstudier är så fina. När ger du ut en bok - eller det har du kanske gjort redan?

    Jag måste satsa på fler höstlökar typ krokus och Colchicum.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja! Ingen bok nei, rødme rødme ;-)) Jeg liker egentlig høstkrokus best for den før ikke så mye blader på våren :-)) Alt vel til deg!

      Slett
  18. Fantastisk flotte bilder!! Jeg er så fasinert av bildene dine, de er rene kunstverkene :-) Likte spesielt godt bildene av pusen Lille, de ble litt spesielle med lyset og avstandene, veldig flotte :-)
    Og nydelige krokus, skjønner godt at disse får oppmerksomhet.
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Tusen takk :-)) Det er høstens formiddagssol som kommer gjennom løvverket på de store trærne i hagen, lyset blir liksom silt inn hagen :-)) Fin uke !

      Slett