torsdag 29. oktober 2015

Så er det servert!


Ja de ser jo unektelig litt spennende ut å sette tenderne i?! (Med smør og salt på? Nei nei! Ikke spise!) Disse lekre røde fruktene til Arisaema ciliatum. Blomsten er jo ganske så lekker den også?

Arisaema ciliatum, frukt

Jeg har altså noen kolber og dersom du har lyst har du lov! Jeg sender deg gjerne noen røde korn, hvert inneholdende 1 til 2 frø, som du må rense og så nå. Selv setter jeg bare potten ut og lar den stå ute i vinter. Så håper jeg på mange småtasser til våren!




Av andre frø jeg gjerne deler med deg er Clematis recta atropurpurea. Høyreist og lekker med sine mørke blader på våren og sine skyer av lekre hvite blomster på sommeren.


Jeg klarer aldri å holde styr på det, hvilke frø som kommer fra de hvite blomstene og hvilke som kommer fra de blålilla. Enda jeg bestemmer meg for at nettopp det skal jeg gjøre. Hvert eneste år (…) Derfor blir det også i år Glaucidium palmatum mix. Sånn er det med den saken. Om du ønsker å så denne så er det ingen grunn til å utsette det for den bruker gjerne litt tid på å vokse seg stor og kraftig. Og alle vil vel ha denne i hagen?!


Sist men ikke minst har jeg noen frø av Podophyllum hexandrum. Lekre hvitrosa blomster og flotte marmorerte blader på tidlig sommer for så å by på flotte ildrøde frukter på høsten. Mmmm… Nei nei! Ikke spise!





Anas platyrhynchos/ stokkand

Ingen ferske bilder fra hagen for dagen har stort sett takket for seg når denne Fruen ankommer hus og hage etter endt arbeidsdag. Ryktet sier at solen skal skinne på Rantenhagen på søndag. Vi klarer vel å vente et par dager?


Men vi rekker å nyte tidlige morgener fra kjøkkenvinduet og denne utsikten kan vel ingen klage over?! Ikke vi, i alle fall!






Har du lyst på frø av de overstående sortene? En eller alle? Legg igjen beskjed her eller send meg en epost (rantenhagen(a)gmail.com)




Ha en strålende helg!



28 kommentarer:

  1. Wow, so many beautiful scenes. The fruit is different and exotic looking. I love the rainbow and the moon images. Well done!
    Happy Skywatching, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eileen! Thank you and a happy weekend! Ps! I do not think the fruit is eatable :-))

      Slett
  2. Wow som alltid fra deg utrolig fine bilder og artig skriving.
    God helg til deg, Maritklem.

    SvarSlett
  3. Unfortunately, I couldn't get the translation gadget to work. However, your photos are magnificent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :-)) Sorry about the translation gadge, it works when I try it.

      Slett
  4. Flotte fuglar, og artig med frøa dine.
    Kankskje eg hadde fått til noko ?
    Nydeleg morgonutsikt du har, men dagane blir kortare og kortare.

    Håpe du får veret du ønsker søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så verst utsikt her heller nei ;-)) Gi en lyd om du vil prøve deg på frøsåingen!

      Slett
  5. Så utrolig flotte bilder! Fantastisk utsikt fra kjøkkenvinduet ditt! Ha en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Johanne! Ja det er en god utsikt å våkne til :-)) God helg til deg også!

      Slett
  6. Great post. I've never seen that fruit before. Amazing.
    Sydney – City and Suburbs

    SvarSlett
  7. What a fascinating fruit! And an amazing rainbow shot.

    SvarSlett
  8. Hei Fru Renten

    Imponerende frøstand!
    Også her siger rygtet at solen kommer på søndag - vi får se:)

    Regnbuer er så svære at fotografere, men du får din klart igennem...

    Ha en strålende helg du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja de er ganske så lekre?! Men ikke til å spise ;-D Nå ser det dårlig ut med solen men det er mildt og vi er glad så lenge det er oppholdsvær :-)) Ønsker deg en strålende helg!

      Slett
  9. Vakre bilder fra utsikten din! Det må være herlig å kunne ha den å våkne til :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit :-)) Vi kan ikke klage på utsikten! Fin helg!

      Slett
  10. Fantastisk hva naturen kan skape!
    Den første Arisaema...har jeg en grønn oh hvit variant..lekker den og:)
    Jeg vil gjerne ha noen korn..jeg...men jeg bruker å la de så seg selv...uten å rense og alt det der...litt lat:)
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie! Ja det er utrolig hvor mye vakkert det finnes på rot i hagen?! I naturen så detter jo disse frøene på bakken og ordner seg selv, noe de også gjør i bedene her, men jeg ser også at noen forsyner seg av dem. Sikkert fugler? Gi en lyd om du vil ha noen! God helg!

      Slett
  11. Wonderful photos! And I haven't seen this fruit before. Great post!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :-)) Not for eating!

      Slett
  12. De ser unektlig spiselige ut!
    Fine fugler :)
    Håper du får so-ol!

    SvarSlett
  13. Pretty rainbow and moon shot! Interesting fruit!

    SvarSlett
  14. Wonderful berries and birds! Such beautiful photos! And the end of the rainbow! Wow!

    SvarSlett