tirsdag 29. desember 2015

Som troll i eske?!


Hei kjære bloggvenner! Her er vi! Og for de som måtte tro at vi har reist til varmere strøk eller foretatt spennende ekspedisjoner til andre verdensdeler kan vi bare si det som det er? Vi har vært her hjemme i Rantenhagen hele tiden..


Noen ganger sammenfaller førjulsmørket med vrang rygg og ellers travle dager. Når mørket, godt hjulpet av regn og storm, aldri helt slipper taket og ryggen helst vil innta horisontalen og for all del ikke sitte, ja da blir det liksom ikke noe blogging de ukene..



Acanthosoma haemorrhoidale/ rognetege


Joda, jeg har vært innom deg og lest og kost meg, men horisontal stilling innbyr liksom ikke til de store skriveøktene? Så sorry, lite kommentarer fra denne kanten… 


Turdus merula/ svarttrost, han



Turdus merula/ svarttrost, hunn

Men nå har juleferien virkelig tatt grep i Fruen og ryggen har kommet i vater! Og som om ikke det var nok så har solen tittet innom flere ganger! Ikke for det, vi er takknemlige for litt dagslys uten regn på, verre er det ikke?!








Mergus serrator/ siland, hann



Og når lyset lokker Fruen ut så blir kaffe og kamera med. Selvfølgelig! Første godværsdag ble tilbragt i Herdla fuglereservat på Askøy utenfor Bergen. Alltid deilig å komme ut i havet! Rusle i vannkanten og kikke etter spennende fugler. I januar i år møtte vi på de utrolig sjarmerende fjæreplyttene, men kanskje vi var for tidlig ute? Ikke en plytt i sikte…







Turdus merula/ svarttrost, han

Mellom regn og sol snek det seg inn litt vinter! Snøen lavet ned og jeg tror vi var oppe i 20 cm i løpet av dagen. Veldig vakkert! Det varte jo ellers ikke så lenge, en dag ca… (!)




Ingen er så vakker som en trollhassel i blomst midt på vinteren? Og når Overgartneren gir henne et aldri så lite dryss med snø så blir hun rett og slett blendende vakker?! Først ute i år er nykommeren Hamamelis x intermedia ’Jelena’.

 Hamamelis x intermedia ’Jelena’


Hamamelis mollis Pallida

Hamamelis x intermedia ’Jelena’

Turdus merula/ svarttrost, hunn

Fuglene i Rantenhagen har funnet frem til fuglebrettet og vi har bydd på juleblanding med julebrød, Pers kjeks og korinter. I tillegg kommer jo diverse fuglefrø og røde epler til trosten.

Fringilla montifringilla/ bjørkefink og Erithacus rubecula/ rødstrupe

Ja der har du oss? Helt stille i en evighet og så kommer vi plutselig og støyende inn på Bloggbanen igjen (…) Joho! Vi satser på å være litt mer hjertelig tilstede i tiden fremover! Både på egen og på din blogg!


Må romjulen gi gode fredelige dager! Og må det nye året by på mye sol og mye varme, både på det menneskelige planet så vell som i hagen! Vi takk alle som har fulgt oss i Rantenhagen, så vell som å by på seg og sitt i egen blogg, for alle hyggelige kommentarer og alle spennende blogginnlegg. 





Ønskes dere fra Hr og Fru Ranten!


58 kommentarer:

  1. Fantastic pictures!!! Wow! Have a happy happy happy New Year
    Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Tante Mali! And a happy new year to you!

      Slett
  2. Fantastisk flotte bilder, som alltid. Ønsker deg en fortsatt fin jul.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Ljuvliga bilder från dig igen ,gott nytt år till er ,Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Nette og alle gode ønsker for det nye året til deg også!

      Slett
  4. Ja, der var du igjen! Jeg tenkte på deg før i dag, så det passet godt at du dukket opp igjen :)
    Trollhassel har jeg ennå ikke, men skulle gjerne hatt en. Nydelige de du viser!

    God nytt år, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Hyggelig at du hadde tenkt på meg :-)) Jeg har jo vært innom deg og kikket jevnlig :-)) Du bare må ha trollhassel! Den er ekstra vakker med snø på :-)) Godt nytt år til deg Marit!

      Slett
  5. Så fint at ryggen din har blitt bedre! Det er aldri kjekt å være plaget med vondter, så jeg får håpe de holder seg unna! Flotte bilder du har tatt, det var godt å få noen dager uten regn! Takk for fine innlegg året igjennom, jeg gleder meg til nye i 2016! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin! Nei nå gidder jeg ikke mere rygg på en stund ;-)) Jeg får komme meg ut i aktivitet så går det vel helst bra?! Men ikke akkurat i dag, for det er vel best å følge politiet sin oppfordring om å holde seg inne til stormen har herjet fra seg?! Takk til deg også og alle gode ønsker for det nye året!

      Slett
  6. Hei Fru Ranten

    Ja man spekulerede på hvornår du ville dukke om igen - indimellem er der jo pauser:)

    Som altid flotte billeder -både det fjerne og de nære detaljer- og finurlig tekst!

    Ha en dejlig aften og et godt nyt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Og plutselig så var jeg tilbake :-)) Og nå har solen snudd og det blir lysere ute for hver dag! bare det er jo herlig :-)) Som du ser så er vårens blomstring alt i gang her Vest :-)) Ønsker deg en deilig aften og alt godt for det nye året! jeg gleder meg til å følge deg og bloggen din!

      Slett
  7. Så godt med Romjuls innlegg frå hagen! Berre lækkert!
    Godt forma er stigande!
    Godt nytt år til Rantenhagens store og små :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Tusen takk :-)) Ja formen er oppadgående og så snart stormen har herjet fra seg så smetter vi ut! jeg ønsker deg også et flott nytt år! Både i hagen og ellers i livet :-))

      Slett
  8. Hello, what a lovely post. So many gorgeous photos of birds and scenery. Your kitty is cute too. The Brambling is beautiful bird. Happy Tuesday, enjoy your new week! I wish you all the best in 2016, Happy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen! Thank you :-)) I wish you to a happy new year!

      Slett
  9. Flotte vinterbilder! Så bra at ryggen er på bedringens vei, og at du kan blogge igjen! Håper du får fine romjulsdager og ett riktig godt nytt bloggår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)) Vi er på oppadgående! Godt nytt år til deg også!

      Slett
  10. Så fina vinterbilder!!! Hoppas ryggen blir bättre nu!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og ja nå er jeg frisk igjen :-))

      Slett
  11. Ønsker deg og hr. Ranten et fint nytt år og mange fine bilser i 2016!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randine og alle gode ønsker for det nye året til deg også!

      Slett
  12. Vackra bilder!!!som vanligt!
    Acanthosoma haemorrhoidale har jag målat av och var en av tavlorna som såldes.
    Önskar också dej ett riktigt gott nytt år
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Mariana :-)) Morsomt at du har laget et maleri med tegen på :-D Jeg synes de er veldig stilige selv om jeg vet at noen av dem kan gjøre stor ugagn i hagen. jeg ønsker deg også alt godt for det nye året! Klem. Marit

      Slett
  13. Godt å høre at du har kommet deg opp fra horisontalen og i vater. Høres ut som om vi har hatt felles stilling en stund. Trasige greier når ryggen krangler. Nydelige bilder du byr på nå på tampen av året. Jeg innser at jeg må ha Trollhassel i hagen. De er jo så dekorative de busthodene der. Takk for et rikt bloggår. Alltid en fryd å komme innom Ranten. Ser frem til å fortsette med det inn i det nye året. Godt nyttår!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke! Ja her har vi visst vært nede for telling begge to, men jeg synes det høres ut som om du har hatt det hakket verre enn meg ;-)) Klart du å ha trollhassel! Det er ikke så mange sorter å finne i hagesentrene men jeg hadde en spesialbestilling gjennom mitt lokale hagesenter. Det var en grei ordning, jeg fikke spennende sorter som jeg hadde på ønskelisten samtidig som jeg slapp alt bryderiet med importen. Toll og tull og sertifikater ;-)) Takk for hyggelige ord :-)) Og alt godt for det nye året!

      Slett
  14. Godt nytt år! Jeg ser frem til å se flere av bildene dine neste år:)

    SvarSlett
  15. Amazing photographs! What a beautiful wintry world!

    SvarSlett
  16. Riktig godt nytt år til deg og resten av Rantenhagen! Vakre bilder, og spesielt av katten og trollhasselen:)
    Ryggplager en noe herk. Jeg har hatt tre prolapser, og det var ikke gøy. Håper din ikke krangler igjen på nyåret.
    Vi blogges til neste år!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine! Tusen takk og alle gode ønsker for det nye året til deg også!

      Slett
  17. Masse flotte bilder som jeg storkoste meg med :-) Og bildet av trosten i treet mens snøen sakte faller ned var ubeskrivelig vakkert!
    Ønsker dere et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og et godt nytt år til deg også!

      Slett
  18. Wow - your photos are glorious!

    SvarSlett
  19. A beautiful and tranquil shot for SWF,Happy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Thomas and a happy new year!

      Slett
  20. Fantastiske og flotte bilder :) En fryd å følge dere i Rantenhagen. Jeg har riktignok vært ganske bloggslapp selv i høst/vinter, men tiden strekker rett og slett ikke til alltid.
    Jeg ønsker dere et riktig godt nytt år, så blogges vi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid! Tusen takk og takk det samme :-)) Godt nyttår og ja! Vi blogges :-)) Sees vi på Inspirasjonsdag på Hedmarken?!

      Slett
  21. Väldigt vackra bilder du bjuder på! Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla! Takk og godt nytt år til deg også :-))

      Slett
  22. What beautiful scenery you have shared! Thank you! We never have snow or ice here in Florida but we like to see it in pictures!
    Happy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Wally! Thank you for your nice comment and Happy New Year to you!

      Slett
  23. Hello, what a lovely post. I enjoyed all the birds and the pretty kitty. Beautiful scenic shots. Happy New Year!

    Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, have a great weekend!

    SvarSlett
  24. Over from Saturday Critters. Lovely blog. :) Deb (Canada)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Deb! Thank you and a happy new year!

      Slett
  25. All very creative photos! My favorite is that beautiful cat and its eyes ~ wow!

    Wishing you a Happy and Healthy New Year ^_^

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carol! Thank you and a happy new year!

      Slett
  26. Svar
    1. Thank you end a happy new year!

      Slett
  27. What a variety of photos you have. I love the cat.

    SvarSlett
  28. Great set of shots - not the kind of weather I get to see vowed often! Although we do get blackbirds in our garden.

    Hope the New Year is starting well.

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stewart! Thank you :-)) It is not often we have the kind of weather here either, with snow :-))

      Slett
  29. Godt nytt år i evig livslang kjærlighet! - BRA!!!
    Her var det masse flotte bilder i fin blogg.

    Hilsen Harald

    SvarSlett