tirsdag 5. januar 2016

Veldig kaldt ute og full fyr i ovnen.


Vakkert solskinn skimtes gjennom vinduet på kontoret mitt gjennom dagen men når arbeidsdagen er omme har solen alt rullet ned og sagt god natt. Men rødtonene som sitter igjen på himmelen bærer bud om at dagene blir lengere og nettene kortere. Litt hver dag!

Hamamelis mollis Pallida

Corvus cornix/ kråke


Så nytes ettermiddagene i sofakroken med full fyr i ovnene. Den som ikke kan reguleres, men er enten på eller av. Definitivt på! Og det er deilig med sløve timer når frosten biter der ute. Med ullteppe på. I sofaen.

 Hamamelis x intermedia ’Jelena’

Erithacus rubecula/ rødstrupe


At helgene må utnyttes og ikke minst nytes, ja det sier seg jo selv? Ikke bare skal solen slippe inn vinterbleke hoder, julematen skal traskes av kroppen og jakten på spennende fotomotiv går vi aldri lei av?!


Acanthosoma haemorrhoidale/ rognetege


Noen ganger kommer motivene til oss nærmest på dørstokken. Andre ganger drar vi på tur og jakter på motivene der ute i Guds Frie. Ofte er jakten minst like spennende som selve fotografiet. Kunne bare fuglene komme bitte litt nærmere? Vi sniker oss innpå, åler oss i iskaldt gress, stikker hodet forsiktig opp, og vips så er de på vingene og vekk vekk vekk.. Fotogleder (!)




Corvus corax/ ravn



Du da? Jeg ser mange av dere har gledelige gjensyn med året som har gått. Da kjenner jeg at jeg gleder meg til året som skal komme! Det som byr på lengre og lengre dager. Dag for dag.



God start på det nye året!



42 kommentarer:

  1. Hei! Så flotte vinterbilder! Godt at dagene blir lengre, litt om senn! Fantastisk fine fuglebilder, de fuglene er ikke lette å komme innpå nei :)Ha en fin vinteruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Johanne! Takker :-)) Ja nå går det rette veien! Når det gjelder fuglefotografering så blir liksom linsen aldri lang nok, for å si det sånn. Eller for å si det på den andre måten, jeg kommer sjelden tett nok innpå :-)) Ravnen kom innom hagen.. Fin helg!

      Slett
  2. Nydelege vinterbilder.
    Ja, det trengs å fyre no som det er kuldegrader over det ganske land.
    Det er godt å sjå fram i lysare tider når det er så fint ute.

    Fin onsdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Mari! Skal vi holde varmen er vi avhengig av å fyre disse dagene. Heldigvis så bor vi ikke i byen og vi slipper å tenke på svevestøvet :-)) Det er veldig vakkert i vinterland og snart er det helg og fri! da skal vi gjøre som deg, gå oss en god tur :-)) Fin helg!

      Slett
  3. Fabulous bird shot as well as the reflections in the water. Happy New Year. I am home now from my trip to Malawi but thanks for leaving me all the comments when I was away.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Margaret! Hop you had a nice trip! And a happy new year!

      Slett
  4. Vakre vinterbilder! Flotte Hamamelis du har, og det ser nesten uvirkelig ut at det er noe som blomstrer nå. Her er det -17 grader... ;)

    Ha en god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Jeg synes også det er litt uvirkelig med blomster nå :-)) Her er vi nede i 9 kalde grader og jeg kan love deg at det er skikkelig kaldt i Bergen! Og jammen tror jeg vi skal få snø også :-)) God helg!

      Slett
  5. Brrr... Kalde, men vakre bilder hos deg!
    Gikk ut med bikkja i dag morges, heldigvis uten å sjekke gradestokken først. Fjorten blå uten stillongs. Ha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Skikkelig kaldt i Bergen :-)) Og husk, vi er settes ikke vandt med sånn kulde.. Brrr.. Uten stilongs?!? Iiiik! Fin helg :-))

      Slett
  6. Du är då mästare på att hitta motiv...fantastiska bilder som alltid!

    Ha en god fortsättning på året!
    Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja! Takk for fine ord :-)) Det er jo så mange flotte motiver ute nå i vakkert vintervær :-)) God helg til deg!

      Slett
  7. Hello, happy New Year to you! Lovely collection of images. I love all the birds, especially the cute Robin! Enjoy your day and the week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eileen! Thank you and a happy new year to you too!

      Slett
  8. Vakre vinterbilder !! Du er god på fine motiv. :-)
    Du har bilder av to typer Hamamelis i dette innlegget. Husker den fra tidligere innlegg, og at det var noe vi kunne tenke oss. Har du noe norsk navn , og vet du noe sted her østpå vi kan få tak i den (arten) ?
    Her nyter vi hvert eneste minutt med mer lys :-)
    Godt nytt år !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takker og bukker! Den gule, Hamamelis mollis Pallida, er ganske vanlig å finne på hagesentere men Hamamelis x intermedia ’Jelena’ har jeg ikke sett til salgs her i Norge. Jeg syntes at utvalget var så dårlig at jeg fikk mitt lokale hagesenter til å ta inn fire forskjellige som jeg hadde på ønskelisten. Det var veldig uproblematisk for de skulle jo ta inn varer på våren uansett. Jeg har 4 busker som ikke har kommet i blomst enda men står fulle i knopper :-)) Jeg har ikke oversikt over gartnerier i deres område men tenker at Vegge Gård ved Horten har et godt utvalg? Men det blir kanskje litt langt unna? Dette er jo trollhassel på norsk. Jeg håper dere finner noen til hagen for de er utrolig lekre på denne årstiden! Godt nytt år til dere også!

      Slett
  9. Mästerliga bilder som alltid, man riktigt känner kylan som bilderna förmedlar.

    God fortsättning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunilla og godt nytt år!

      Slett
  10. Så flotte bilder. Det er mye å se på om vinteren også. Kaldt her og, jeg var og kjøpte meg et nytt ullpledd i går.:) Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg! Ja den som leiter finner :-)) Det er jo veldig fasinerende med is?! Og alle fuglene :-)) Det er bare å pakke seg inn :-)) God nytt år og fin helg!

      Slett
  11. Spennende å få se så flotte bilder. Du har virkelig sansen for detaljer. Hva er det for slags tre/blomst på det første bildet. Ser veldig spesielt ut. Kos deg videre med fotoaparatet, det blir så flott. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv og tusen takk :-)) Det er trolhassel og den går veldig fint her på Vestlandet og jeg tror den skal klare seg godt på Østlandet også :-)) Veldig spektakulær sånn midt på vinteren og ekstra lekker med snø på :-D God helg!

      Slett
  12. Så fine motiv!
    Vakkert lys i bilda dine.
    Tenk det vert bittelitt lysare for kvar dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)) Ja jeg synes det merkes allerede :-)) God helg!

      Slett
  13. Så fine vinterbilder! Hamamelis er jo så fine, hvert eneste år spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke har den i hagen også......
    Godt Nytt År! Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora! Trollhassel er bare så lekker her i vinterhagen :-)) De kommer på hagesentrene i april tenker jeg! Løp og kjøp! Godt år til deg også og fin helg!

      Slett
  14. Hei Fru Ranten

    Varmen fra en brændeovn er den bedste! Koldt ser det ud udenfor - is på havet der med de røde bøjer - det sker nok ikke så ofte på Vestlandet;)

    Ha en dejlig varm aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Det er utrolig deilig med vedovn. Helt uslåelig ja :-)) Det er usedvanlig kaldt her nå, ned i 10 minus, noe som kjennes ekstra godt her ute ved kysten. Ha en deili aften!

      Slett
  15. Så flotte bilder du har.
    Minner meg om:
    "Når det er på det kaldeste,
    blir det alltid varmere"

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det kaldt og det skal visst vare videre inn i este uke :-)) God helg!

      Slett
  16. God fortsättning.
    Alltid så fint att titta in till dig, du har så många fina bilder.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annika! Tisen takk og fin helg ril deg!

      Slett
  17. Magiske vinterbilder til deg også! Nydelige, nydelige!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring ;-))

      Slett
  18. Helt utrolig flotte hamamelis. Det ønsker jeg meg også. Hvis det er noe gult jeg vil slippe inn i hagen, er det denne. Takk for himmelsk skjønne bilder:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingvill! Ja de er veldig vakre i vinterhagen :-)) Jeg har 6 forskjellige og vil gjerne ha flere! Løp og kjøp! Om noen måneder... Fin uke!

      Slett