mandag 8. februar 2016

Fra det vakreste vinterland til våryr hage.


I seg selv ingen bombe, men når endringen skjer over et par dager så blir jo undringen litt større? Går det an?! Overgartneren har nok sovet i timen. Igjen..

Hamamelis x intermedia ’Jelena’



Hamamelis mollis Pallida

Av og til kan jo vinter få være vinter og deretter kan selvfølgelig våren få komme. Men her laver først snøen ned, bygger seg opp cm for cm, og Overgartneren tryller frem det vakreste vinterlandskapet for så å helle på uante mengder vann..? Ikke rett ned, selvfølgelig, neida her kommer alt sidelengs og med godt trykk på vannpumpen!



Hamamelis x intermedia Diane

Og i neste øyeblikk så er kranen skrudd igjen og hildrane du så kommer det blå himmel med sol på og alt annet er glemt og alle sorger slukket!


Hamamelis x intermedia ’Jelena’


Dette ligner jo veldig på vår?! Yr og galen pakker Fruen seg inn og trer på hagehansker for slikt vær kan jo faktisk brukes til noe?! I tillegg til å nytes da (..)

Hamamelis mollis Pallida

Hamamelis x intermedia Diane

Kranen er igjen på med fullt trykk men Overgartneren har sendt signaler til yr.no om at snart skal det bli andre boller! Og da snakker vi selvfølgelig ikke om fastelavnsboller, for de gikk ned på høykant på søndag..




Rykker vi frem til onsdag så er himmelen blå så langt øyet kan se og null grader er helt til å leve med?! Snart åpner snøklokkene knoppen på gløtt og våren kan offisielt erklæres for åpnet?!

Eranthis hyemalis Schwefelglanz

Vaktkatten Lutten



På bare to dager! Fra full vinter til grønt gress!





Fin uke til deg også!



28 kommentarer:

  1. Smukke billeder fra jeres snedækkede have.

    Hamamelis ser fantastisk ud med sne på.

    God uge :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gitte og takk for din hyggelige kommentar! Fin uke til deg med!

      Slett
  2. Denna vinter är nog bland de mest konstiga vintrar jag upplevt, temperaturen växlar snabbt och mycket. Just nu är det vår i luften, en månad för tidigt så jag gissar det kommer bakslag.

    Vackra, fantastiska Hamamelis som trotsar allt, här är det bara knoppar ännu.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hamamelis tåler visst alt?! Kulde og snø, og mildvær og vatten :-)) Her regner det nå men det skal bli kaldt og fint med sol og blå himmel om en dag eller to :-))

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Ja, det kan gå hurtigt, og vinteren var kort - græsset er stadig levende og grønt. og forårsløgene er godt på vej!
    Flot samling af Hamamelis må jeg sige;)

    En dejlig ny uge til dig med!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja vi har 6 forskjellige navnesorter med Hamamelis, men jeg syntes kanskje at forskjellene ikke var så store som ønsket.. Men de er jo vakre alle sammen :-)) Deilig ny uke til deg!

      Slett
  4. Så flotte bilder av vestlandsvinteren! Jeg sitter å venter på at det blir opplett, så vi kan hente ett høylass på landbruken!! Høyet til sauene må jo ikke bli vått! Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare katten å ta ansvar for, og den ligge meget fornøyd nede i stuen og nyter varmen foran ovnen :-))

      Slett
  5. Når jeg ser dine Hamaelis, så tenker jeg bare "må ha.
    I år må jeg nyte bilder av andres eranthis, da våre ikke har greid denne våte vinteren.
    Ellers har vi omtrent samme været som hos dere.
    Ha en fin uke og nyt sola :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja alle må ha denne utrolig flotte busken! Jeg vet ikke hvor kalt den tåler det men vet at den overlever på indre østlandet :-)) Her trives den veldig godt men det er en busk som vokser veldig langsomt så ut å kjøp! Vi skal nyte solen når den snart dukker opp!

      Slett
  6. Flotte bilde !
    La oss håpe at den vakre fargen på augene til katten snart vil lyse rundt oss
    frå alle kantar :)
    Fin tysdag !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den grønnfargen tar vi gjerne mer av :-)) Fin uke!

      Slett
  7. Så kul att se lite mera av trädgården. Ser att ni har det som jag lite höjdskillnader.
    Vilka fina trollhassel du visar. Måste nog skaffa några fler sådana.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annika! Ja det er lett å ende opp med nærsyntbilder :-)) Men innimellom hender det at jeg løfter kameraet ;-D Trollhassel et som et eventyr her i hagen! Alt vel til deg også!

      Slett
  8. Så vakre bilder fra hagen! Artig å se litt mer av den. Jeg liker bedene og den flotte måten dere har beskåret frukttrærne(?) på. Veldig fint med opphøyet bed ved trappen der dere har hamameliser. Da er det vel helt umulig å gå forbi den uten å snuse inn duften av dem hver gang dere passerer - så lenge de er i blomst! :-D
    Er det Sotra eller Askøy dere har utsikt mot?
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! jeg er jo litt nærsynt av meg, og havner lett på makronivået :-)) Du jeg kjenner ikke noen duft av disse buskene, men de er klart insektmagneter, så det er kanskje bare meg som har dårlig luktesans?! Det er Askøy :-)) Sotra ligger bakom der igjen :-D Fin uke til deg!

      Slett
  9. Snodig vinter,men den er kanskje vanligere på dine kanter. Tok en inspeksjonstur ut til min Diane - hun er fremdeles avventende! Og kom på at jeg hadde tenkt å skaffe flere, inspirert av blomstringsbildene dine i fjor. Godt vi har mange sjanser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel egentlig ganske normalt, med skiftninger mellom kaldt og mildt. Men vi har hatt litt mer snø enn vi pleier. Diane er lekker og du bare må ha Jelana! Vi kjøpte jo fire nye i 2015 men dette var den vakreste busken! Fantastisk farge på blomstene! Vi har alle muligheter! Mye godt i vente :-)) Håper huset er i rute?!

      Slett
  10. Selv om jeg godt kan tenke meg vår, så fallt jeg for vinterbilde nr to ovenfra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hender vi får skikkelig vinter i Bergen også :-))

      Slett
  11. Det skifter fort ja! Men her har vinteren klort seg fast m/snø, og jammen har ikke bronkitten gjort det samme,)
    Liker godt vinterhagebildene dine, og katten. Hvordan går det med den etter at Lille ble borte? Her nærmer den årlige dyrlegetimen seg for Mumrikk. Dietten består av kokt brokkoli i blandet litt slankefór. Slankefór er forresten oppskrytt, virker ikke. Dyrt er det også, men brokkoli elsker katten, så da kjører vi på med det en måneds tid. Orker ikke mere kjeft av dyrlegen og vekt:(
    Likte Pallida veldig godt, gjorde seg mot den blå himmelen. Liker gule blomster, iallefall nå mot vår. Fin dag til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper vi alle får en flott helg med blå himmel og med en stor sol på?! Snøen kan vi klare oss uten, selv om det var vakkert så lenge det varte? Lutten var helt tydelig preget av at vi mistet Lille, og han oppførte seg veldig annerledes enn han pleide. Men nå begynner han å bli litt lik seg selv igjen, og du jeg tror jammen han har tatt av litt også :-)) Aldri så ille.. jeg tror nok vi hadde fatt en veldig sulten katt her om var brokkoli på menyen ;-D Jeg må bare si at trollhassel er en helt fantastisk vakker busk! Og blomstene er fine i flere måneder :-)) Fin helg!

      Slett
  12. Skal si det skifter fort ved kysten!
    Fra det vakreste vinterlandskap til vårlige bilder ..og bare med etpar dagers mellomrom...
    Flott den er Hamamelis....både med og uten snø:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sånn er vel våren :-)) Super fin helg til deg Inger Marie!

      Slett
  13. I like your witch hazels! You have beautiful views over the water.

    SvarSlett
  14. Underbara foton! Det var nog din katt som stal showen den här gången.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han er pen, katten :-)) Jeg skal hilse ham!

      Slett