torsdag 11. februar 2016

Gubben, katten og parabolen.


Et øyeblikksbilde fra Rantenhagen. Alle tre er faste innslag i hagen, noen til nytte og andre til hygge, og alle gode ting er tre?!


Enda ett sikkert vårtegn har dukket opp! Store dorske fluer som koser seg i vakre Hamamelis blomster. Kan vi snakke om skjønnheten og udyret? Sannsynligvis..









Det våres i Guds Frie også, og Corylus avellana alias helt vanlig norsk hassel, blomstrer også nå. Vakre gulgrønne rakler på bar kvist. Det trenger ikke være eksklusivt for å være vakkert?!


Vakkert er det i hagen, når nattens regn perlelegger hagens vårtegn og lager magisk stemning i Rantenhagen. Grøsselig lekkert?!

Eranthis hyemalis Schwefelglanz


Galanthus/ snøklokke

Vi løfter blikket og skuer ut over Rantenhavet. Der duver Krig og Fred, sistnevnte fritt symbolisert med en fiskeskøyte, langsomt forbi. Pussig nok i samme retning?


Neida, vi skal ikke rote oss opp i endeløse, for ikke å snakke om ørkesløse, funderinger om liv og død..



For egentlig så ville vi bare ønske dere alle en veldig flott helg!






41 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk og god helg til deg også Marit!

      Slett
  2. Lovely series of photos ~ First one is rather intriguing ~

    Happy Weekend to you ~ ^_^

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Carol! Happy Sunday!

      Slett
  3. Så flott vårstemning hos deg!! Fint å se at hagen har våknet til liv! Ha en veldig flott helg dere også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da er i snart i mål med en flott helg?! Fin søndag til deg!

      Slett
  4. Takk for at du deler vårteikna.
    Dei store flugene er kanskje beste provet på at våren er like rundt hjørnet ?

    Gpd helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for blåbærkommentaren :)
      Dagleg inntak av blåbær forlenger livet seiest det,
      så kanskje eg bør bli blåbærbonde ja ;) ;)

      Slett
    2. Fluene er et sikkert vårtegn :-)) Da begynner solen å varme på lune plasser i hagen :-)) Blåbær er tingen om man vil holde seg frisk ja ;-D Fin søndag!

      Slett
  5. Wow, I love your photos! The little flowers with dew are beautiful, as are the boats in the harbour!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! There is no harbor but three fjords meet and form a large ocean area. Happy Sunday!

      Slett
  6. Det våres mere og mere til deg. Må si jeg misunner deg hagehjelperen din, den ene. Den andre har jeg jo til hygge jeg også,)
    Flotte bilder! Riktig god helg til deg og dine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi er nå inne i en ny kald periode men jeg tror ikke det stopper våren :-)) Det går kansje litt langsommere men nå har vi i alle fall sol! Den ene hagehjelperen er super på å bygge og anlegge bed og trapper, neida det er ikke katten eller parabolen ;-D Fin søndag!

      Slett
  7. It looks like spring already! So lovely.

    SvarSlett
  8. Som alltid, vakre bilder ! Fint at du også tok med de faste innslagene i hage :-)
    Som tidligere sagt, Hamamelis må vi bare ha...
    I dag laver snøen ned igjen her, så vi får fortsatt bare vente på våren.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hender de er med på bildet de også :-)) Alle bare må ha hamamelis! Den snøen kan dere bare beholde! Vi klarer oss i grunnen uten fremover ;-D Fin søndag!

      Slett
  9. Hei fru Ranten

    Dag for dag går vi mod vår - det er vist ikke første gang at du klart har overhalet mig:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Men du har jo crocus! Den kan jeg ikke slå! men jeg ser på tidligere år så skal de første komme i blomst innen en uke eller to :-)) Ha en deilig søndag!

      Slett
  10. Trevlig helg till dig också. Trollhasseln blommar här också men några flugor har jag ännu inte sett. Väldigt fina bilder, som alltid.
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Biritta og ha en flott søndag!

      Slett
  11. Stilig. Har forresten prøvd eranthis to ganger her uten å få det til.
    God helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har litt problemer med å få til Eranthis her også, og jeg må gjerne fylle på med jevne mellomrom. Disse markene dekket i gul kan jeg bare drømme om ;-D Men jeg nyter jo de få jeg har tl gangs :-)) Fin søndag!

      Slett
  12. Blir så imponert over alle detaljene du får så krystallklare! Elsker de dråpetunge macrobildene dine!
    God helg til dere på Ranten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica! Takk for gode ord :-)) Super søndag til deg!

      Slett
  13. Beautiful pictures! I love the ones with the dewdrops.

    SvarSlett
  14. Herlige bilete og flotte refleksjonar!

    God helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og en super søndag til deg! Du som var så heldig å besøke Bergen i strålende solskinn!

      Slett
  15. Hver eneste vårvinter tenker jeg at jeg må skaffe en Hamamelis - lurer på om 2016 skal bli året da jeg endelig får ut fingeren? Tenk at dere har snøklokker allerede, så koselig!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora! Tenk hvr flott det hadde vært med noen syke gule og oransje hamamelis i den flotte hagen din?! Fin søndag!

      Slett
  16. Svar
    1. Ja det er deilig :-)) Fin søndag!

      Slett
  17. Se der spretter vårtegnene frem i Rantenhagen. Jeg må brette om mitt tantebarn som fortsatt elsker Otto boken jeg vant hos deg for en del år tilbake. Han vokser ikke fra den. Hver gang han overnatter her, så må boken ligge klar på nattbordet. Jeg må lese den TO ganger før han lukker øynene på kvelden og det første han kaster seg over om morgenen er Otto:):) Takk! Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Popper opp som de pleier på denne tiden av året! Veldig koselig å høre at Lille Otto fremdeles er populær :-)) Det har nok lillesøster, som har skrevet boken, også satt pris på å lese ;-D Fin søndag!

      Slett
  18. Fina bilder på vintergäcken prydd med vattendroppar! Ha en skön dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunilla og fin søndag til deg!

      Slett