fredag 11. mars 2016

Iris reticulata danser tåspissdans over frossen jord.


Se hvor yndig hun svever! Hagens florlette ballerina i de lekreste ballkjoler danser hun i vårsolen. Vakre Iris reticulata!


Nye og gamle bekjentskaper kappes om å komme først og stjele hele showet, men her må de nok dele med alle sine søsken og brødre! For det skal ikke mye lys og varme til før de skyter opp fra frossen mark og tiner Rantenhagehjerter!

Iris reticulata New Selection


Av de nye er Iris reticulata New Selection. Liten og sart, mye mindre enn for eksempel storebror Frank Elder, men hvorfor være stor når man er lykkelig som liten?

Iris reticulata Frank Elder

Iris reticulata Eye Catcher lever virkelig opp til navnet sitt! Må hun trives og bli boende i Rantenhagen for all fremtid! Hun er også ny og kan anbefales!

Iris reticulata Eye Catcher

Våren har skapt forventinger i Rantenhagen. Selv om natten fortsatt er kald og telen ikke helt vil slippe taket så sier temperaturen og lyset at joda! Det er vår!

Iris histrioides Palm Spring

Bleke vinterfjes slikker D vitaminer og livet er i grunnen ikke så aller verst?!



God helg!





40 kommentarer:

  1. Så nydelige våriris! Mine er ennå ikke i blomst, jeg satte ned løker av to nye sorter i høst etter inspirasjon fra deg. Jeg hadde aldri sett andre enn de vanlige blå, så det blir en flott utviding av samlingen! Ha en fin lørdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at vi kan inspirere :-)) Jeg får aldri nok av disse våririsene men det er ikke alle som varer like lenge, men vi er stadig optimister! God søndag!

      Slett
  2. Hei Fru Ranten

    Super lækre Iris - Er nogen fra sidste års besøg i det skotske?
    "New Selection" er da fin og elegant:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Du har helt rett ;-)) De 2 nye ble med hjem fra Skottland! "New Selection" er av de små nette :-)) Ha en deilig søndag!

      Slett
  3. Iris har jeg alltid likt, og disse var nydelige!! Ha en fin helg fru Ranten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt ekstra kjekt med alt som blomstrer nå :-)) Som ønsker våren velkommen inn i hagen?! Fin søndag!

      Slett
  4. Fantastisk flotte Iris i fleire varianter.
    Det er visst nokre lune soner i Rantenhagen når slike
    eksklusive planter blomstra så tidleg ?
    Her er snøklokkene fine no, og meir kjem etter kvart.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse irisene står over alt i hagen, også der det ikke er lunt :-)) Og de er noen tøffinger som også tåler både kulde og snø :-)) Løp og kjøp! God søndag!

      Slett
  5. Vakre iris ! Iris reticulata Eye Catcher er nydelig, og det ser ut til at de trives i grusen.
    Det er nok litt mer vår hos dere enn her.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja vi valgte grusbedet som ligger sydvendt og håper det var et heldig valg :-)) Husk vi velger å vise frem akkurat det som blomstrer nå, og det må sies at dette ikke gjelder hele hagen ;-D Fin søndag!

      Slett
  6. Så utrolig vakker. Kjenner at jeg gleder meg til våren, så kan jeg gå på leting etter vårtegn her også.
    Nyt våren!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! Ja dette er rotekte vårlykke :-)) Fin søndag!

      Slett
  7. Åh, så smukt. Lidt siden at jeg var her sidst, men sikke et smukt syn at komme tilbage til. der kommer meget godt med foråret ;-)

    Forårshilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina! Veldig hyggelig at du kom innom! jeg er innom deg jevnlig men er ikke alltid så flik å legge igjen en hilsen. Men det kan jeg jo gjøre noe med?! Fin vår til deg!

      Slett
  8. Så langt det er kommet hos deg da! Her ligger snøen fortsatt delvis i bedene, men siden det regner nå, håper jeg det ordner seg :) Din Eye Catcher var bedårende vakker, og lever opp til sitt flotte navn! Heldige du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt her og litt der :-)) Det bugner ikke akkurat over av blomster.. Men vi nyter dem som er :-)) Fin søndag!

      Slett
  9. Nydelige iris! Jeg gleder meg med deg over de vakre irisene du har, og lengter meg syk etter vårtegn ;)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi lengter etter sol og varme vi også! Bakken er fremdeles helt dypfryst og seinest i går så snødde det =O Men solen og varmen skal komme neste uke! Håper vi :-)) Fin søndag!

      Slett
  10. Helt underbara blomster! Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla! ja de er flotte :-)) Fin søndag til deg!

      Slett
  11. Svar
    1. Tusen takk og hyggelig du fant veien til Rantenhagen :-))

      Slett
  12. Winervals med lekre ballkoler!
    Herlig med solslikking og vårfryd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :-)) Fin våruke til deg!

      Slett
  13. Virkelig lekre iriser! Syns det gjør seg veldig godt med de steinene rundt. Dekorativt.
    Jeg går rundt i hagen her og glaner meg nesten fordervet etter de første blomstene... Men nei, ikke enda..
    Takk for flotte vårtegn! Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er lykke på rot :-)) akkurat det jeg trengte nå! Fin uke til deg!

      Slett
  14. Utrolig at disse irisene er i farta alt å så nydelige de er, de fortjener å bli fotografert av deg så alle de fine detaljene kommer frem.

    Her ligger det noen snø-klatter ennå å lite blomster, men det er vår i lufta så snaaart tenker jeg.

    Ha en fin vårdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der lekre :-)) I dag kom varmen og mange blomster har dukket opp! Herlig :-)) Fin tirsdag!

      Slett
  15. Beautiful pictures. There are just so many ways to be a flower.

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
  16. Utrolig flott! Skulle tro du bodde lagt syd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Langt vest ;-D Lenge siden siden sist? Hyggelig at du kom innom :-))

      Slett