torsdag 22. september 2016

Det er deilig å være norsk i Danmark!


At dette begrepet har oppstått i reklameøyemed betyr ikke at det ikke er rett?!


Som ekte klimaflyktninger fra det heller våte Vestland la Hr og Fru Ranten avsted til Danmark på (nesten) ren impuls!


Nå fikk det være nok regn og atter regn! Danmark lokket med sol, sandstrender og blå blå himmel! Så på vei til Hagehelg på Hamar tok vi en liten krokvei om deilige Danmark.


Vel vel, badevær fikk vi jo ikke.. Men vi hadde 5 deilige dager i Lønstrup, med dagsturer rundt i omegnen. Vi fikk mye sand, det skal sies, ja litt ble med helt hjem (…) Vi ble litt sandblåst rett og slett!


I forkant av turen hadde vi kontakt med eierne av to veldig spennende hager, som vi hadde fått anbefalt av andre hagevenner. Hagefolk er utrolig gjestfrie?! Vi var hjertelig velkommen og hadde en deilig dag fylt med hagevandring i veldig hyggelig lag. Veldig inspirerende! Lite kan vel måle seg med et besøk i en spennende samlerhage?!


Gunhild og Thorkild har en spennede woodlandhage og spesialiteten var Hepatica. Obs! Jeg tror noen ble med hjem (...) Kikk innom hjemmesiden deres og fyll på med nye fristelser på måhalisten din! For du har vel en sånn du også?





Og så var det tid for gruppebilde! Hei Fru Ranten! Skjerp deg!

Thorkild, Fru Ranten og Gunhild!

Karl og Gunda har også en woodlandhage med en samling av skikkelig sikleplanter, blandt annet fra Japan. Vi nevner Adonis, Hepatica og Trillium.. Snell inn tungen Fru Ranten! Obs! Flere nye Trillium har, sammen med en Adonis av edleste sort, nå inntatt Rantenhagen. Kom mai du skjønne milde!




Karl, Fru Ranten og Gunda!


Tusen takk for oss!



Området rundt Limfjorden var vakkert og fuglerikt så det ble mye fugletitting på veien. Tid til ekte danske frikadeller på Feggesund kro ble det også! Vi skulle jo prøvd ål også, men det har vi til gode til neste gang vi bestemmer oss for å ha det deilig i Danmark.








Ingen Danmarkstur uten å ha klatret til topps i et fyr eller to?! Fru Ranten har en velutviklet høydeskrekk som stadig får presset tålegrensene. Sånn som her!


Langt borte og tett på, Rubjerg Knude Fyr







Vi besøkte også Bangsbo Botaniske Have i Frederikshavn, for å se på deres spaltebed, men det kommer vi tilbake til.



Fortsatt fin høst til alle gode hagevenner!



I og utenfor hagen!



42 kommentarer:

  1. Hello, I love the gorgeous views of the water and the birds. Wonderful post and photos. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Eileen, and thank you! A happy weekend to you!

      Slett
  2. Dejligt at høre at I havde en god tur til Danmark. Vejret har faktisk været usædvanlig mildt i både august og september; det håber jeg at I fik glæde af :-) Og, du har ret, det er så hyggeligt at besøge søde havefolk og blive inspireret af deres haver. Min mand og jeg har været på en del havebesøg i løbet af sommeren, og det har været sådan nogle fine oplevelser!

    Jeg har holdt en lang blogpause, men nu er jeg tilbage - med en ny blog. Hyggeligt at besøge dig igen!

    Hilsner fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde veldig mye bedre vær enn det som var her hjemme :-)) Koselig at du kom innom og lykke til med den nye bloggen!

      Slett
  3. Jeg har kjøpt hepatica frø av Gunhild i to år, så du er i godt selskap ;)
    Fine bilder, og det må ha vært deilig å være der og se hagen.
    Har vært ved Rudbjerg Knude fyr også, og det er skummelt å være ut på kanten der!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hoppet jo over selve såingen da :-)) Morsomt at du har kjøpt frø! Får du dem til å spire? ja den kanten ute med fyret er ikke for pyser ;-D God helg!

      Slett
  4. Hei fru Ranten

    Super besøg i 2 imponerende haver. Dejligt at i nød opholdet der i Danmark:)

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja det var deilige dager i august :-)) Dette var 2 flotte hager som vi har lydt til å besøke igjen en gang når det er vår og alle de spennende plantene er i blomst :-)) En deilig helg til deg også!

      Slett
  5. Det var godt, at I havde udbytte af jeres tur til Danmark. Der er skønt i egnene omkring Limfjorden. Jeg har også besøgt Gunda og Karls have i sommer, og jeg synes, det er en skøn have med mange spændende planter. Jeg spiste ål på Feggesund Færgekro. Det må I prøve næste gang,I kommer forbi, for de smagte virkelig godt - og der var nok af dem!!! Ja, ål mætter!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna! Så artig at vi har tatt samme runden :-)) Da må det bli ål neste gang! Jeg har aldri smakt det men min mann sier det er deilig mat :-)) Ha en fin helg!

      Slett
  6. Ja, jeg forstår klimaflyktninger veldig godt, jeg kunne tenkt meg å flyktet selv jeg :)Ser herlig ut med flott vær, og hagevandringer i nydelige hager! Og så absolutt fortjent etter en våt sommer på Vestlandet! Håper på en en fin høst :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi Vestlendinger skulle vel hatt sydentur på blå resept?! God helg!

      Slett
  7. Wow - what a fabulous series of shots!

    SvarSlett
  8. Hello!:) A wonderful series of bird and garden photos. I really enjoyed my visit. Have a great Weekend!:)

    SvarSlett
  9. Det sies så, Danmark er et koselig land:) Flotte hager du har besøkt!
    Og fugler får en da aldri nok av,) Takk for titten, Marit!
    Riktig god helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Danmark er et flott hageland og jeg har sett mange flotte hager der før, men disse to var nye for meg :-)) Nei sant! Fugler får vi aldri nok av ( sier hun som har 1000 bilder av lundefugl på lur..) God helg til deg Kathrine!

      Slett
  10. Ja, enig deilig å være i Danmark!
    Området du beøskte er flott, men som du sier kan det bøåse godt der.
    Liker lyset, naturkreftene og kan forstå kunstnere som ble fasinert av lyset i området der og mot Skagen:)
    Flotte foto som alltid!
    God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen som krangler på det nei :-)) Ja det var skikkelig vind da vi var der. Vi har vært på Skagen tidligere og det var også en veldig flott opplevelse! Ikke vanskelig å skjønne at alle kunstnerne ble betatt av lyset?! God helg!

      Slett
  11. Det ER deilig å komme Danmark med jevne mellomrom :) Flotte hager dere hadde funnet, da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp :-)) Nå var det faktisk noen år siden sist, så det var definitivt på tide ;-D

      Slett
  12. Så herleg! Naboar er gode å ha :-)

    God helg!

    SvarSlett
  13. Så flotte bilder frå Danmark.
    Og så kjekt å sjå bilde Rantenfolket !
    I same området, Løkken, ferierte me ei veke i juli.
    Nydelege strender og omgivelsar.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Hr Ranten var jo bak kamera denne gange, men ikke så ofte at jeg befinner meg på forsiden ;-)) Ingen regel uten unntak! Fin søndag!

      Slett
  14. Jeg synes det er ekstra trivelig å se en blid fru Ranten jeg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sånn ser hun ut og blid var hun til gangs ;-D All grunn til heftig begeistring!

      Slett
  15. Spännande trädgårdsbesök i fina trädgårdar. Förstår att ni hade det trevligt.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var hager godt over normalen :-)) Kjempefine! Enda vi var utenom hovedsesongen angående blomstring så var det mye spennende å se på og hagene var spennende bygd opp :-)) har en hagevenninne som besøkte deg v Riksmøtet til STA, som skrøt veldig av hagen din! Håper jeg får sett den en dag :-)) Fin uke!

      Slett
  16. Åååå, så flott! Jeg drømte meg helt bort jeg, er nemlig veldig glad i Danmark :-) Og Lønstrup er en utrolig koselig liten landsby. Spennende med besøk på Rudbjerg Knude, første gang vi var der for over tjue år siden var alle bygningene intakt, fyret var i drift og sanddynene lå lengre ut mot havet. Siste gang vi var der for et par år siden var jammen sanddynene flyttet seg over på den andre siden av fyret, litt av et naturfenomen.
    Koselig med hagebesøk da, så ut til å være noe flotte hager dere fikk besøke. Nydelig bilder som vanlig og så falt jeg pladask for det første bildet, som virkelig viser hva Danmark er: vill og utemmet Natur med stor N.
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hvem er ikke glad i Danmark :-)) Jeg ender oftest opp i Sverige på hageturer men Danmark er et fantastisk flott hageland! Nå står Rudbjerg Knude helt alene på kanten og jeg tror nok at havet nærmer seg mer for hvert år. Har sett på bilder fra de siste 10 årene og det går skremmende for? Ja jeg følte også at det første bildet virkelig var Danmark :-)) Fin uke!

      Slett
  17. Nice post - I like the geese and the wader best (of course!)

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
  18. Vackra bilder!
    Fina välskötta trädgårdar du besökte!!
    Ha en fortsatt trevlig resa
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Ja dette var hager du nok også hadde likt :-)) Neste reise blir til Uppsala om en uke, løkhelg! Fin uke!

      Slett