onsdag 5. oktober 2016

God helg ønsker Fru Ranten!


Litt vel tidlig ute tenker kanskje du? Men sånn er det noen ganger, at vi tøyer og strekker litt i helgen? Og vips så har vi fått en såkalt oval helg! Nærmest for en minihøstferie å regne?

Crocus banaticus

Hva som har forårsaket denne utskeielsen spør du gjerne? Vi snakker høst og vi snakker løk! En uslåelig kombinasjon?! Årets løkorgie skal foregå i Uppsala. Det kan lett bli en tradisjon, for det var veldig kjekt for 2 år siden, se bare her

Sitta europaea/ spettmeis





Vi skulle jo gjerne gjentatt fjorårets Skottlandstur, men her har begrensningens kunst skyllet inn over Fruen, og vi har jo tross alt vært en tur over havet i sommer. To når jeg tenker meg om (…)


Vi bruker en liten formue på fuglemat, ja vi har matet i hele sommer, og til gjengjeld har vi et yrende liv der ute i hagen. Når årets blomstring synger på siste verset så er det godt med litt fuglesang?!

 Actaea racemosa Brunette

At det ene tar det andre, er jo ingen bombe, men denne sommerlige fuglematingen har også ført til utilsiktet dramatikk i hagen. For der det er spurv følger gjerne spurvehauken etter?


Så her sitter den da, Hr Spurvehauk, på toppen av hagen "plommebonsai", og inni treet sitter sannsynligvis 20- 30 små forskremte spurv! For det er jo her de søker ly når farene truer (…)

Accipiter nisus/ spurvehauk






Vi rekker ikke over alt vi skulle ønske, og akkurat dette lider nok bloggingen litt under.. Men vi er her og vi titter innom både oss selv og selvfølgelig deg! Så håper vi at du titter innom oss også?



God helg!



 Astrantia major


Ps! Kanskje vi sees i Uppsala?!



Geranium versicolor


12 kommentarer:

  1. Hei på deg, Marit! Hyggelig at du både skriver litt på bloggen, og hilser innom :)
    I år har jeg ikke kjøpt en eneste løk, bare orkideer. Ikke helt det samme, men noe å se frem til er det uansett. Nydelige bilder av både fugler og blomster! Her om dagen fikk vi helt plutselig besøk av spurvehauken, og den fløy fire runder rundt lerketreet hvor jeg har fuglemateren i nærheten av. Heldigvis ble ingen små tatt, men jeg hadde ikke kamera med dessverre. Får nyte dine bilder i steden :)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Åh, skulle gjerne tatt en tur til Uppsala! Som en svoren løk- og knollentusiast. Men har bestilt inn ganske masse... og tar kanskje en Harrytur litt senere for å sjekke utvalget på andre siden av kjølen :)
    Jo, det er verdifullt å investere i fuglemat.
    God tur!

    SvarSlett
  3. Hei Fru Ranten

    Imponerende super billeder af rovfuglen!
    Og god tur til Uppsala - det lyder spændende!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  4. Härliga bilder igen från dig ,men sparvhöken gillar den bara på bild ,kramen Nette

    SvarSlett
  5. Wow - how gorgeous! Love that last shot.

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder! Løker blir det aldri for mange av! Skulle hatt meg en tur til Uppsala jeg også :)

    SvarSlett
  7. Du er ein meister med kamera.
    Fantastiske bilder av både blomster, insekter og fugler.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
  8. Du er stadig på farten:) Spennende! Skal bli gøy å se hva du kommer hjem med denne gangen.
    Jeg har bare kjøp en pakke løk i år.

    Nå skal høsten bare nytes, her og på hytta. Fineste tiden for meg, vet du. Kos deg i Uppsala, og blogg i vei når du kommer hjem:)

    Herlige bilder fra deg denne gangen også:-) Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. I do love Nuthatches - what a great little bird - and what great pictures.

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
  10. Tusen takk for alle hyggelige meldinger! De setter vi pris på :-))

    SvarSlett
  11. Jeg har ikke plantet løk i år. Men antagelig blir det noen flere påskeliljer etterhvert.
    Jeg ville fått hjertebank av å komme innpå spurvehauken med kamera.

    SvarSlett
  12. Hei Marit!

    Jeg vil ønske deg en riktig god jul til deg og dine:) Håper du snart er tilbake i blogglandet. Du er jo savnet:)
    Klem fra Kathrine

    SvarSlett