søndag 19. mars 2017

En deilig dag i solen.


Ja så var det helg igjen og Overgartneren har velvillig latt solen skinne ned på solhungrige Bergensere. Sånne som oss, som vet å nyte hvert sekund, når anledningen byr seg.





Vi pakket ryggsekken med kaffe, nistemat og kvikklunsj. Rene påskestemningen?! Målet i dag var Lindås i Nordhordland, for vi hadde fått nyss i at der skulle være en større ansamling av havørn samlet på et lite område.

 Haliaeetus albicilla/ havørn



Og var vi vel heldige?! Etter litt om og men befant vi oss plutselig under minst 20 havørn som lå på vinden. I ren befippelse over dette overveldende synet ble det så som så med innstillinger og den slag på kamera og linse, så vi må nok ut på tur for å prøve igjen. Veldig artig!

Haliaeetus albicilla/ havørn




I hagen går jo våren på med dødsforakt (!) Små og store tilbakefall i form av nattefrost og snøbyger er intet hinder! Våren har bestemt seg for at nå er tiden inne og med stadig lengere og lysere dager så vinner den frem! Sååå deilig!


At det er krokusene som virkelig stjeler showet er vel ingen bombe? Tett i tett og i all verdens deilige farger. I og utenfor bedene! En fryd for hagehungrige sjeler!


Men det dukker også opp andre, litt mer stillferdige planter. Som hagens opal har Fritillaria karelinii pulkhakim forsiktig dristet seg opp mellom steiner og grus. Og selv om vi har ventet på den så var den der bare helt plutselig! Grøsselig lekker. Å som vi håper den vil tåle Bergensværet og glede oss i uendelig mange år fremover!

Fritillaria karelinii pulkhakim




Vi ønsker dere en strålende søndag!




28 kommentarer:

  1. Such a lovely series of photos..you have beautiful nature around you. Cheer from NYC..

    SvarSlett
  2. What gorgeous spring shots! And wow - those eagles are magnificent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lady Fi! Thank you! The eagles are breathtaking :-))

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Jeg kender det godt at man bliver ivrig og ikke lige får gjort som man ville, men det blev da super - Vor største ørn. Hernede lever de stort set af skarv.
    Lækre Crocus og flot karelinii - men er det ikke en Rhinopetalum?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja dette er den største ørnen i Norge, større enn kongeørnen. Jeg ble jo litt stresset om jeg hadde feil navn, men den du nevner har jeg ikke på min sirlige liste over siste års innkjøp. Løkene ble kjøpt av Janis Ruksans selv, i Uppsala sist høst. Jeg har funnet få bilder av denne, men jeg får opp et innlegg på Ian Young sin bulblog som kan ligne på min Fritillaria; http://www.srgc.org.uk/bulblog/log2006/220306/log.html Bildene ligger ute på srgc sin forum, så kanskje får jeg en tilbakemelding der. Uansett, veldig lekker :-)) Ha en deilig uke!

      Slett
  4. Det må ha vært helt fantastisk å se den flotte fiskeørnen! Det var fine bilder uansett synes jeg da :)
    Nydelige vårblomster også.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Ikke fiskeørn, den er mye mindre, men havørn! Største ørnen i Norge og et mektig skue på himmelen :-)) Fin uke!

      Slett
  5. Så søt den vesle kvite er. Og så herleg med krokusen no.
    Eg er redd den blir ødelagt av snøen, men kanskje den er meir hardfør enn eg trur.
    I vårt nærområde er ei havørn som bruka å ha reir på ein holme, mannen min har "kontroll" på den og får stadige
    Overraskelsar over kor nær huset vårt den er i leik, eller kamp med måsar og kråker.
    Spennande. Kikkerten er innan rekkevidde til ei kvar tid.

    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Mari! Ja dette er en skikkelig sikleplante :-)) Eller skal vi kanskje si en nærsyntplante? For stor er dem jo ikke :-)) Heldige deg som har ørn så nært innpå, og kan nyte synet ofte! Vi har jevnlig ørn som flyr over og forbi, men selvfølgelig langt unna linserekkevidde.. Det er ofte kjeftingen til andre fugler som får oss oppmerksomme på rovfugler. Skikkelig leven! Fin uke!

      Slett
  6. Hei. Nydelige bilder. Fantastisk med ørnen. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og en fin ny uke til deg!

      Slett
  7. Très belles images de l'aigle ;-)
    Céline & Philippe

    SvarSlett
  8. Her er det kommet langt i bedene dine:)
    Hos meg er det faktisk noe senere enn normalt, selv om vi nesten ikke har hatt snø denne vinteren, men telen sitter godt i ennå. Hyggelig å ha deg tilbake!
    Forstår godt at en trenger en pause av og til, og å lese bøker er så fint på vinteren(jeg leserhele året..bokorm som jeg er)
    ha en fin Søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie! Ja det er mye som blomstrer her nå, utrolig med tanke på det til tider dårlige været, men det er nok lyset som lokker plantene frem?! Her har nok bloggingen gått ut over lesingen :-(( Men det er jo begrenset hvor mye en rekker over på en dag..? Ønsker deg en fin uke!

      Slett
  9. Nydelige vårbilder... jeg lengter etter...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja nå lengter vi alle :-))

      Slett
  10. Åh så mycket vackert ,kramen Nette

    SvarSlett
  11. For en lekker Fritillaria! Den var ny for meg.
    Havørner er noe ekstra, det er sikkert. En sjelden gang iblant hender det at vi ser de over fjorden her hos oss også, naturopplevelser av det beste slaget!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var jo et nytt bekjentskap for meg også :-)) Denne er kjøpt av Janis Ruksans som solgte masse spennende løk for en veldig overkommelig pris på løktreff i Uppsala sist høst :-)) Du får bli med i år ;-) Klem, Marit

      Slett
  12. Så flotte vårblomster, for våren har kommet selv om det snør og fryser litt innimellom. Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Johanne! Ja det er vel lyset som lokker frem løkplantene og ikke været:-)) For det har jo vært litt ymse.. Det snør her også (..) Fin ny uke!

      Slett
  13. Hei der! Datteren min er i Bergen veldig ofte nå når hun har kjærest der. Og så kommer hun hjem med så fiiine vårbilder. Sikle, sikle...
    Vi har havørn i fjæra. De fóres av noen fiskere. Koselig å ha de i nærheten. Det er mye havørn rundt Trondheimsfjorden. På Tautra så vi rundt 30 en vår vi var der. Noen satt i noen einebusker og slappet av. En fin opplevelse.
    Vi har fått noen cm snø. Sånn er mars måned. Men det er ikke påske ennå, men etter påske, da er det iallefall vår!
    Lurer på; har du bare stein oppå jorden i løkbedene dine, eller er det stein i hele bedet? Altså som jord, på en måte? Steinene gir en fin opplevelse av blomstene.
    Takk for en fin våropplevelse av bildene dine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!Ja våren kommer nok litt tidligere her på Vestlandet :-)) Du er velkommen innom oss om du skal til Bergen! Jeg vet jo at havørn ikke er like eksklusivt lenger nord, men for oss var det en fantastisk opplevelse med så mange på en gang ;-D Tenk at du har kommet så nære! De fleste nærbilder av ørn er vel tatt på åte eller med foring fra båt?

      Når vi lager et grusbed bruker vi sollet og renset jord fra egen tomt, sand og grus, ca 1/3 av hver. Jeg har nå lært at det ikke skal være strøsand eller støpesand for de de har for skarpe kanter, men det beste er sand fra sandtak. Mange dyrker jo helt uten jord, men vi har nå valgt å ha litt :-)) Grusen som ligger oppå er litt vel grov etter min mening men den som lå der i utgangspunktet fristet til dobesøk av husets firbeinte innvåner, så ble det i al hast lagt på en grover som jeg hadde for hånden :-D Man tager hva man haver?!

      Fin uke!

      Slett
  14. Så sanslöst underbara bilder. Du borde ge ut en bilderbok! (Eller, vad vet jag, det har du kanske redan gjort?)
    Ha det jättegott!
    /Anja

    SvarSlett
  15. Takk Anja! Hyggelig at du kom innom :-))

    SvarSlett