søndag 12. mars 2017

Har dere savnet oss?


Eller har dere helt glemt oss? Ikke rart om vi har gått i den store glemmeboken for nå har vi sittet musestille i over 5 måneder. Jeg kjenner jeg blir litt overrasket selv, over at tiden har gått så fort. Hvor ble den av?!

Iris reticulata Katharine Hodgkin

Det har vært en sånn vinter, en av de som har vært mørk og våt, og som gjerne har spart godværsdagene til midt i arbeidsuken. Ja det kan i grunnen kjennes litt urettferdig akkurat det, men på den annen side så har vi nyttet tiden til andre hyggelige sysler.

 Eranthis hyemalis Schwefelglanz

Fruen har faktisk lest flere bøker, sånne som er blott til lyst og gjerne til grøss (!), og ellers så har vi nyttet tiden så godt som vi kan både Kasper og Jesper og Jonatan. For dagene har vel gått som trikken i Kardemommeby, i fast rute mellom jobb og hjem.

Galanthus plicatus Wendy's Gold

Men så skjer det noe etter som lyset kommer tilbake. Vi våkner av dvalen! Aldri så lite våryre har vi startet patruljeringen i hagen igjen og vi fotfølger vårens tøffinger som ikke lar seg affisere av verken kulde eller drittvær. 

Iris reticulata North Star

Som en vårens klokke kommer vårløken trofast opp av vissent løv og frossen grus. Fem på halv krokus og ti over ellevill trollhassel. Vi har våknet!

Iris reticulata Eye Catcher


Crocus stridii

Om ikke hagelivet har fristet så har vi hatt noen deilige dager på jakt etter spennende fugler, ja helt vanlige også (!) og en og annen har vi jo festet på minnebrikken.

Calidris maritima/ fjæreplytt



Herdla er jo et av våre favorittsteder, når det gjelder fugler, hav og frisk luft. Av favoritt gjester som kommer innom er Fjæreplytt. En skikkelig tøffing som ikke er redd for å bli våt på beina. Den er lykkelig opptatt med sitt og lar seg ikke affisere av Fru Ranten kommer krypende gjennom sand og tang på jakt etter blinkskudd.








Vi satser på at dette ikke er siste krampetrekning men en pangstart på vårbloggingen fra Rantenhagen?! Vi er da optimister!



Vi ønsker alle gode bloggvenner en deilig ny uke!




36 kommentarer:

  1. Så koselig at dere er tilbake. Jeg har også hatt en bloggpause på noen måneder, dager blir til uker som blir til måneder og vips har pausen blitt mye lenger enn man trodde.
    Jeg ser at våren har kommet mye lenger hos dere i Bergen enn hos oss i Stockholm. Her glimter både Iris og andre vårløker med sitt fravær, men forhåpentligvis dukker de snart opp her også.
    Håper dere har en fin vår!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :-)) Nå var det jo på tide å komme litt på banen igjen?! Vi ligger jo alltid litt foran deg, men du tar oss raskt igjen! Fin uke! Klem, Marit

      Slett
  2. Der var du igjen, ja! Koselig å høre fra deg. Vakre vårbilder. Her ligger snøen overalt fortsatt,så vårtegnene er fraværende her. Deilig å se dine vakre iris.

    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Ja nå håper jeg at jeg skal være tilbake på banen :-)) Fin uke!

      Slett
  3. Hei Fru Ranten

    Nja, jeg ved jo at du indimellem tager en pause:)
    Lækre billeder som altid og nogen af alans lækre Iris - Er den fine Crocus før fuglene Crocus michelsonii?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Det skal i følge navnelappen være Crocus stridii, men noen av blomstene er litt falmet. Det er samme crocus som er på siste bildet :-)) Har akkurat mottatt siste boken til Jānis Rukšāns, The world of crocuses, en skikkelig bibel for crocus elskere :-)) Løken kommer forresten fra ham. Fin uke!

      Slett
  4. Hei igjen
    Så flott å se dine fine bilder igjen.Iris reticulata Eye Catcher hadde da virkelig et passende navn, den var utrolig fin.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei :-)) Ja den er veldig lekker! Jeg benytter alltid anledningen om den byr seg, til å kjøpe flere våriris til hagen :-)) Fin uke!

      Slett
  5. Tjo og hei på deg, Marit! Herlige bilder fra deg igjen, og i kjent stil! Var et øyeblikk redd for at du hadde ramlet inn i facebookens verden, eller instagram, og blitt der.. Men så var du jo her igjen! Moro:)
    Alltid godt med en pause, og ekstra godt at du er på blogger igjen:)
    Klem fra meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Jeg er ikke andre steder enn på egen blogg ;-D Når jeg er tilstede da.. Så nå har jeg ramlet inn til meg selv og jeg håper å bli hjertelig tilstede :-D Klem! Marit

      Slett
  6. Hello, so nice to see you back. I did miss you. Lovely flowers and wonderful photos of the Sandpipers. Thank you for linking your post! Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
  7. Velkommen tilbage! Dine indlæg og ikke mindst dine altid flotte fotos har været savnet. Skønne Iris og Crocus.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna og takk for hyggelige ord :-))

      Slett
  8. Velkommen tilbake til verden :D
    Nydelige vårtegn, både med og uten vanndråpedekor! Hagen er mer type hvit her hjemme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker :-)) Det er jo her jeg ønsker å være! Det hvite kan du forsåvidt beholde ;-D

      Slett
  9. Ja. Har savnet dere. Og har tittet innom i håp om nye bilder og ord. Denne gangen med hell. Hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria! Det er kjekt å være tilbake igjen! Jeg har vært innom og kost meg med innlegg hos deg :-))

      Slett
  10. Godt du har våknet av dvalen, flotte bilder som alltid. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg! Jeg det er meg og bjørnen vet du ;-)) Takk! Og fin uke til deg!

      Slett
  11. Hei! Jeg har savnet dere lenge, så det var kjekt å få en hyggelig kommentar igjen! Våririsene dine er utrolig vakre, og det samme er fuglebildene. Ha en fin ny våruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Johanne! Takk :-)) Våriris er som de vakreste smykker i vårhagen, jeg får aldri nok :-D Fin uke!

      Slett
  12. Ja, nå var det virkelig på tide at dere våknet, våren er jo langt på vei! Jeg holdt nesten på å gi opp hele hagen, for hjorten spiser opp nesten alt av blomster. Nå har jeg omsider kommet i gang med å forhøye gjerdet, men det tar tid... Ha en fin uke! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-)) Ja vi har jo fått med oss at det våres, både i og utenfor hagen :-D Beder sent enn aldri! Hjorten egner seg vel best i gryten?! Det er heldigvis ikke et problem her hos oss.. Fin uke!

      Slett
  13. Jeg har visst vært litt sløv selv i bloggverdenen, men har slett ikke glemt deg. Faktisk var jeg innom bloggen din her en dag, bare for å konstatere at siste innlegget var i oktober!!!
    Så det er flott at du er tilbake med dine fantastiske blomster- og fuglebilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og hyggelig :-)) Ja nå gjelder det å følge opp egne ambisjoner:-))

      Slett
  14. Hej igen!
    Man behöver ett uppehåll ibland.Har själv knappt inte tagit ett foto med kameran utan bara använt gamla bilder till bloggen men nu börjar lusten att fota komma igen här med.
    Du bjuder på fantatiska bilder som vanligt, föll för Iris reticulata North Star den var mycket vacker.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Ja det henger jo sammen, om det ikke finnes bilder, ja så blir det ingen blogging. Men jeg har jo et rikholdig arkiv med upubliserte bilder.. Iris reticulata North Star kjøpte jeg av Gerben Tjeerdsma på løktreff i Uppsala sist høst :-)) Fin helg!

      Slett
  15. Heia, så kjekt å sjå folka i Rantenhagen !!
    Og at det spirer og gror som før der. Nydelege bilder som alltid
    både av blomster og fuglar.
    Det går mot lysare tider, dagene er betydeleg lengre og temperaturen nokre grader høgare.
    Gler meg til vår og sommar.

    Fin onsdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Mari! Takk :-)) Det er så utrolig deilig når lyset kommer tilbake etter en lang mørk vinter! Vi kjenner allerede på vårfølesen, men må innrømme at den kommer og går litt enda :-D Fin helg!

      Slett
  16. Så måånga fina bilder ,jag trodde du hade slutat blogga för det är så många som har slutat .Jag är nog mest på facebook nu för tiden ,började i oktober ,där finns så många intressanta fotogrupper ,kramen Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Nei jeg håper jeg har sluttet enda ;-)) Men det var en veldig lang pause denne gangen.. Jeg er ikke på Facebook, men jeg ser jo at det er mange hagegrupper :-)) Klem, Marit

      Slett
  17. Really enjoy your photo essay! Love the flowers and the droplets..

    SvarSlett
  18. Hello, gorgeous flowers and lovely birds. The Purple Sandpiper is a pretty bird. Thank you so much for linking up and sharing your post. Have a happy day and new week ahead!

    SvarSlett