tirsdag 11. april 2017

Grønn,  grønnere, Trebah Garden 1 mai 2016.


På anbefaling av gode hagevenner plottet vi Trebah Garden inn på kartet og reiseruten allerede hjemme i Bergen. Dette var jo ikke en utpreget hagetur, men ingen reise uten hagebesøk?!






Dett var jo nesten hjemmekoselig, dvs veldig våt og veldig grønt (..) Men der slutter også likheten.. For selv om vi hører rykter om hagefolk som prøver ut eksotiske vekster som palmer så tror jeg ikke dette blir å finne i Rantenhagen i uoverskuelig fremtid (…)


Men det var et frodig lite paradis vi besøkte og det ble nesten litt surrealistisk å se 10 meter høye magnolia, bugnende rhododendron og palmer i en salig blanding. Selv i Cornwall var det tidlig i sesongen og jeg tenker at noen uker med sol nok ville løfte blomstringen til uante høyder?!

Magnolia Caerhays Surprise



Jeg simpelten elsker trebregner! Og et eller annet sted har jeg lest at de aller første skogene på jorden ikke besto av trær men av trebregner? Spennende?! Og de største kan bli opp til 20 meter! Wow!

Cyatheales/ trebregner




Av andre spenstige planter kan nevnes et vell av forskjellige Camelia, som trær fulle av roser! Jeg har prøvd med en plante ute, her i hagen, men den takket raskt for seg, enda jeg vet noen sorter skal klare seg. Det vokser et flott eksemplar i Bergen, men dog betraktelig lunere enn hva vår forblåste hage kan by på..

Camelia


En jungel av Gunnera manicata! Veldig piggete og utrolig tøff!

Gunnera manicata/ kjempegunnera

Den kan klare seg fint i Bergen om den får vinterdekke, men Fru Ranten er ikke kjent for å skjemme bort planten sine, så da må den vel nytes andre steder?


Hagen hadde også 2 fine butikker og et bra serveringssted. Kan anbefales!




Geranium maderense har jeg sådde den gangen jeg var ihuga geraniumsamler. Den var veldig lekker men den ble adoptert vekk til noen som var villig til å gi den husly gjennom vinteren. Jeg hadde besøksrett og kan fortelle at med rett stell så ble det en praktfull plante med mengder av blomster.


Du skjønner nok at Englandsturen var full av spennende kontraster?


Det var deilig med et dypdykk i arkivet! I dag måtte Fruen skrape is av bilvinduene.. Og nå regner det, heldigvis får vi vel si?



Ja sånn går no dagan (...) 




 Og snart er det påskefri!



26 kommentarer:

  1. Godmorgen Fru Ranten

    Og tak for turen til Cornwall.
    Jeg spekulerer på hvordan tømmeret er fra disse bregnetræer:)

    Og hvem ved, hvis de nuværende temperatur stigninger fremskrives, så måske vi også her og der kan se lidt flere eksotiske indslag?

    Ha en dejlig påske

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen Karsten. Stammen ligner jo veldig på palme, sånn på utsiden :-)) Faren med høyere temperatur er jo at de som liker det litt kjølig ikke vil trives, så jeg vil heller gjeste eksotiske strøk og så reise hjem til min litt kjøligere sone ;-)) Ha en deilig påske!

      Slett
  2. Utrolig flott sted, og ja jeg liker trebregner jeg også. Skulle gjerne hatt noen sånn her :)
    Flotte camellia også!

    Ha en fin påskeuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. kanskje du kan ha trebregner i drivhuset?! Jeg må si jeg tenkte på deg når jeg laget innlegget for dette var en hage du helt sikkert ville likt! fantastisk mange flotte camelia!Fin uke!

      Slett
  3. Det var litt av et paradis. Nydelige bilder. Drømte meg til varmere steder :-). Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat nå var det litt deilig å drømme seg vekk :-)) Våknet av haglbyger som for forbi :-)) God påske!

      Slett
  4. Hei. For et paradis. Tenk å ha noen av de trebregnene rundt bassenget. Det hadde vært noe det. Ønsker deg en fin dag
    Hilsen Hanne-Lise..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er lov å drømme :-)) Et basseng høres heller ikke ille ut ;-D Fin dag til deg Anne-lise!

      Slett
  5. Så flotte eksotiske bilder! Ha en fin påskeferie:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk og takk det samme :-))

      Slett
  6. Åh så vackra bilder ,glad påsk till dig !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Takk og glad påske til deg også!

      Slett
  7. Tak fordi jeg måtte komme med på din spændende rejse. Det er en skøn have, du viser. Jeg er også vild med træbregner, de ser så frodige ud
    God påske!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elna! Hyggelig at du ville være med :-)) God påske til deg også!

      Slett
  8. Godt å mimre litt over finare dagar når det er surt og vått ute.
    God påske frå,Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Spennende bilder fra Englandturen deres og du verden for noen bregner, ble nesten litt satt ut. Men slike går ikke her i Valdres heller så vi får bare drømme litt om de i stedet.
    Ønsker dere en fortsatt fin påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Nei de går neppe i Valdres ;-)) Men vi kan jo dra på hagetur til England?! Fin uke!

      Slett
  10. Wonderful shots - we saw a lot of tree ferns whilst camping last week. Wonderful plants.

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stewart! Lucky you :-)) Happy new week!

      Slett
  11. Du verden så spennende! Det hadde vært noe å hatt i hagen disse trebregnene!

    Ha en flott aprildag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine! Ja de er kjempetøffe! Jeg har en hagevenn i Bergen som har prøvd å dyrke disse i hagen, men til tross for grundig vinterdekke så gikk det ikke så bra. Fin dag til deg også!

      Slett
  12. Flott at denne hagen blir besøkt...... :-)
    hilsen Roy og Lin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Roy! Koselig at du tittet innom :-)) Det var jo du og Lin som tipset oss om hagen! Takk for det :-))

      Slett
  13. Hello, what a beautiful garden. I love the pretty ferns and exotic plants and trees. Lovely collection of photos. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eileen! Thank you and happy new week!

      Slett