mandag 29. mai 2017

Startskuddet har gått!


Nå kappes de, små og store der ute i hagen, om å få vår fulle og hele oppmerksomhet. Og alle skal få sitt! Hei og velkommen tilbake! Vi har savnet deg også! Og se der var du! Og hvem er du? Ja sånn kan en runde i hagen fort arte seg?!

Anemone trullifolia

Og innimellom deilige hagevandringer i Rantenhagen, ja så har Fruen benyttet anledningen til Sosialt Grønt Samvær med andre Hagenerder. Siden Sverige ikke hadde kommet med på kalenderen denne våren ble fristelsen for stor, når det faktisk enda var ledig plass på 3rd Czech International Rock Garden Conference.

Oxalis adenophylla Ny Form

Så på (nesten) ren impuls og forholdsvis kort varsel satt Fruen nesen mot Pruhonice, noen kilometer utenfor Praha. Alt lå klart for en strålende Hagehelg! Det skal likevel tilføyes at det la en viss demper på turen at Fruen smalt foten i en dørstopper på hotellrommet, med det resultatet at minst en tå røk til med et smell. Den gode tingen var at det var en norsk lege med som deltaker. 

Oxalis Ute

Sånne knekkete tær er det ikke mye å gjøre med, så vet du det! Du bare taper tåen fast i nabotåen, som en slags spjelking, og satser på at du har plass i skoen til en stor blå tå eller to (…) Fruen klippet like godt av lokket på hele tåseksjonen på skoen, sånn for å gi rom, og så var det bare å fortrenge det hele så godt som mulig.. Å reise hjem eller gå glipp av noe var jo aldri noe tema!

Dicentra peregrina

At ulykker sjelden kommer alene er jo ikke akkurat noe man går rundt å tenker på sånn i det daglige? Og heldigvis for det! Men akkurat denne kom altså ikke helt alene.. Vel hjemme ble Fruen skikkelig dårlig og etter ett besøk hos fastlegen ble det konstatert influensa. Er ikke det en vinteraktivitet?!

 Oxalis patagonia

Så mens solen virkelig har lyst opp hver krik og krok i hagen så har Fruen pingset rundt med knekket tå, hoste som en innrøykt 90 åring og vært tett som en potte i hele hodet. Fra vinduet har Fruen kunnet observere Hr Ranten som har jobbet målrettet der ute i hagen. Drenering!

Iris lacustris

Så når Fru Ranten igjen slipper ut i fri dressur så har Hr Ranten beredt grunnen og Fruen har ingen unnskyldning for ikke å kaste seg ut i det grønne og luke, rydde og plante! Åååååå! Så deilig det skal bli!

Iris Orange Tiger


Ps! Det kommer mer fra turen!



Cantharis pellucida



Ha en strålende ny hageuke!





24 kommentarer:

  1. Kjære vene, du kan virkelig så sagt det! Unnskyld at jeg ler, men jeg klarer ikke å la være ;)
    Stakkars deg med knekt to, og så influensa etterpå! Vakre iriser og oxalis.

    Håper alle ulykker er over nå!

    Trøsteklem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har vel vekslet mellom latter og tårer selv også :-)) Dette ble en sånn klassisk ttt, ting tar tid altså :-D Nå får det helt klart være nok! Og takk for trøsteklem :-))

      Slett
  2. Ja, en ulykke kommer sjelden alene.. Det er jo godt at Hr.Ranten er i form.
    Du får nyte, og siden nyte:-)
    Nå fikk jeg navn på noen av våre oxalis, takk!
    Ha en fin hageuke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå tror jeg jammen jeg har klart å smitte Hr Ranten =O) Håper vi rekker å bli frisk til vi skal ha ferie ;-))

      Slett
  3. Stakkars deg...men som Marit sier, du skriver så morsomt så vi må smile av det også:)
    Fantastisk vakre oxalis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er greit med litt selvironi når det røyner på?!

      Slett
  4. Nydelige bilder av vakre, spennende planter. Oxalis'ene var praktfulle. Håper all ulykke er over nå og at du får nyte hagen ute! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oxalis er som de vakreste smykker i hagen :-)) Men de vil ha grus rundt føttene og sol på hodet!

      Slett
  5. Stakkars deg det var mye på en gang, ikke enkelt å jobbe i hagen da. God bedring og ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akk og ve! Det gjør jo godt med litt sympati da :-))

      Slett
  6. Hei Fruu Ranten

    Ja, når ulykkerne sådan kommer, så er det gode humør vigtigt!

    Flotte billeder! Glæder mig til at høre om denne konference:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Noen ganger er det bare å sitte helt i ro til det hele går over?! Nå er jeg litt mer optimistisk både med tåen og hodet ;-))

      Slett
  7. Hei. Flotte bilder. Er det ikke typisk . Skal på tur og kose seg, så blir det sånn. Godt at du kan ta det med godt humør. God bedring. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis ikke hver dag jeg knekker tåen da, men det kan jeg si- det frister ikke til gjentagelse :-)) Takk og fin uke til deg!

      Slett
  8. Men kjære deg, det var da ikke lite uflaks! Håper du er frisk og rask igjen nå og at du får mange fine stunder i hagen. Gleder meg til å lese mer om turen din!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kan det være nødvendig =O) Neppe.. Heldigvis så er det mye å glede seg til i hagen fremover! Nå kommer feks liljer og nomocharis på rekke og rad!

      Slett
  9. Kjære vene da,) Brekte tær vet jeg endel om. Tre tær har gått her de siste årene, og den siste jeg brakk i juni i fjor, er fortsatt dobbelt så stor som den tåa på andre foten. Ingen har lov til å ta i den tåa! Tenk at en brukket tå kan gjøre så vondt da du.
    Lekre oxaliser! Min blomster, den jeg fikk av deg:) Lykke!
    Rekner med du fikk med deg litt fra turen?
    Datteren min er i Bergen igjen, og nyter mere varme enn her. Så jeg håper virkelig du kommer deg og bli frisk, så du kan holde Hr.Ranten med selskap med hagearbeid:-)
    Gleder meg til bilder fra turen din!
    Ha en fin ukestart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du tåbenskjør?! Skrekk og gru =O( Det er ille vondt og jeg har ingen planer om å knekke flere tær! Koselig at oxalis fra Rantenhagen blomstrer! Jeg sto en hel kveld og vasket røtter på alle plantene jeg hadde kjøpt, skikkelig jobb, og så ble de inspisert og fikk sunnhetssertifikat :-)) Bare småtasser for grusbed :-)) Bergen har vært på sitt beste nå når jeg har "sittet inne".. Fin uke!

      Slett
  10. Den hvite oxalisen tar kaka denne gangen. Men flere ligger rett bak.
    Klapp,klapp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Martin :-)) Ja den er en klar favoritt hos meg også!

      Slett
  11. Som vanligt vackra blommor och härliga bilder ,kramen Nette

    SvarSlett
  12. Det er jammen bra humøret ikkje fekk skade ;)
    Du kan berre kike deg rundt i hagen og sjå på alt det nydelege du har der,
    så blir plagene fortrengt.
    God betring !
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, ja det gjelder å ta vare på humør og selvironi :-)) Ja jeg skal ikke gå mange skrittene før jeg finner noe å glede meg over :-D Takk og fin uke til deg!

      Slett