mandag 17. juli 2017

Sommerferie uten sommervær?


Eller er det kanskje sånn at forventningene ikke står i forhold til normalen? Når det gjelder sommervær? For det er vel lenge siden juli har bydd på sol og badetemperaturer her i Vest?

 Lilium Martagon

At dette værgrubleriet likevel ikke bare skyldes misnøye av den generelle sorten, i Bergen i alle fall, kunne vi lese på yr.no. Vi siterer; "Ikke siden 1998 har de første to ukene av juli vært så kjølig i Bergen som i år, melder værtjenesten «Bergensværet»" 


Aconitum sp, 2 meter høy og med lekre lys lys rosa blomster. En humlemagnet!


Men om Fruen fikk velge, velger hun fremdeles litt kjølige temperaturer fremfor en Gresk øy med 40 grader pluss. Vi får ta det været vi får (…)


Mens vi venter på late dager under parasollen og tropenetter på utkikkspunktet med noe godt i glasset, ja så jobber vi i hagen og drar på fisketur i havet.



Melanogrammus aeglefinus/hyse og Pollachius pollachius/ lyr


Ingenting er som en tur ut på Store Blå, duvende rundt på nesten vindstille hav og med lukt av hav og lyden av måker. Så kan fiskesnøret slippes uti og mens vi venter på napp kan tankene vandre akkurat der de vil. Om det nå skulle være en varm strand med tempererte badetemperaturer..

Larus marinus/ svartbak





Mellom regnbygene nyter vi kortreist lykke i egen hage. Som alltid blir både spade og kamera med på runden. Hagen får stadig besøk av små og store fuglefamilier som er ute på opplæring med sine søte små. Her er det mye som skal læres før vinteren setter inn.


I ett av grusbedene vokser Allium kunthianum karsianum, en av disse små som trives med god drenering og sol i fjeset. Denne setter ikke frø men danner små løk som sitter mellom blomstene. Jeg har høstet noen. Har du lyst på? Da kan du sende en epost til rantenhagen@gmail.com så sender jeg i løpet av uken.

Allium kunthianum karsianum



Nå skal vi nyte siste ferieuke enten det blir regn eller sol!





Det håper vi dere også gjør!








20 kommentarer:

  1. Hello, the lilies are just beautiful. I love the color. Gorgeous flowers and images. Love the gulls too.
    Happy Monday, enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
  2. Hei Marit! Vakre martagonliljer! Jeg føler virkelig med dere i vest, for maken til dårlig sommer som dere har fått. Her har vi helt motsatt vær. Det er så tørt her at det må vannes 24 timer i døgnet for å få ting til å overleve.
    God sommeruke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Liljene har jeg sådd selv, og de blir aldri helt make :-)) Nå har sommeren endelig funnet Bergen og det er så varmt at jeg har satt meg inn i skyggen for å kjøle meg ned litt ;-D Men det varer nok ikke så lenge at jeg må vanne i hagen.. Fortsatt fin uke!

      Slett
  3. flotte martagonliljer! Ønsker deg fint vær resten av ferien din:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Martagonliljer får man aldri nok av?! Takk for ønsket! Det ser ut til ha virket!

      Slett
  4. Idag fick vi en regnskur den behövdes vi har det torrt här ,temperaturen varier senaste torsdag 10 grader igår var det 26 nu har solen kommit fram igen det ser ut att bli bra imorgon ,kramen Nette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nette! Nå har sommeren kommet til Bergen også :-)) Og vi nyter det!

      Slett
  5. Hei Fru Ranten

    Ja det er bare at få det bedste ud af det - vejret kan vi ikke sådan ændre på!
    Dejlige billeder!

    Ha en dejlig ferieuge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Nå har vi fått sol og varme her også og det er bare å gi seg over og kose seg under parasollen med noe kaldt i glasset :-)) Ha en deilig aften!

      Slett
  6. Hjelmen er jo riktig vakker!
    Ja. 40 + er jo håpløst å kle seg vekk fra, mens vår beskjedne sommertemperatur er bare å justere til med lag på lag. Men tåler jo fint en kveld eller sju med norsk "tropevarme" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den hjelmen kommer nok helt sikkert fra Jensen, som han kaller seg på Hagegal, men jeg finner den ikke igjen på listene mine så derfor er den navnløs enn så lenge :-)) Kanskje får vi tropenetter noen dager nå?!

      Slett
  7. Hei. Flotte billeder. Så på nyhetene at det var litt av noen hagl dere hadde fått. Føler med dere. Jeg er enig i at 40+ er for mye, men litt varmere hadde ikke vært å forakte. Håper dere får litt bra vær den siste ferieuka. God uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hann-Lise :-)) Vi slapp unna isklumpene men vi fikk styrtregn og lyn og torden ;-)) Nå har vi rundet 20 pluss her så da er jeg veldig fornøyd! Fortatt fin uke til deg også!

      Slett
  8. Ja, heller norsk sommer enn over 40 i syden. Men, vi trøndere slo dere i Bergen med mest nedbør de første 14 dagene i juli. Det er ikke ofter det skjer,)
    Nå satser jeg på et knall kantarellår, om det vil komme litt mere varme.
    Nam nam, fersk fisk! Artige bilder av dem.
    Sender deg en mail en dag jeg, for nå har jeg et bed der de plantene som ikke liker våt jord står. Så kanskje din allium vil trives der?
    Fortsatt fin uke til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der er vi enige :-)) Godt at noen andre snappet akkurat den rekorden! Gratulerer ;-)) Nå har varmen kommet til Bergen så da får vi finne noe annet å klage over.. Sprøstekt lyr! Jum jum! Om du er hjemme kan jeg sende deg noen småløk i morgen, for da skal jeg innom postkontoret? Mine vokser i samme bed som oxalisen :-))

      Slett
  9. Hello!:) I greatly admire your flower captures,...they are all so lovely, and all your wildlife images, both dead and alive!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello! Thank you!We onely kill fish for eating! Very good!

      Slett
  10. wonderful pictures of the gull. We saw many wonderful flowers in the alpine meadows this week - pictures to follow!

    Cheers - Stewart M - Geneva, Switzerland

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you Stewart! I am looking forward to see the pictures from the alpin meadows!

      Slett