tirsdag 12. februar 2013


X-faktor blomsterutgaven 2013: RØDE og ORANGE


Rosenrød tenker Fru Ranten. Hun som ingen roser har. Den RØDE tanken får flyte fritt. Kjærligheten tenker hun litt rødmende idet RØDE tanker risler forbi.. Fare? Fare fare krigsmann? Nå begynner tanken å blir rødglødende og ordet lava siger inn i hodet..  PANG! Fru Ranten kommer til seg selv og er tilbake foran PC-en igjen Hei!


Speil speil på veggen der, hvem er rødest i landet her? Her kunne hun svart Rudolf sin nese, men hun henter seg inn igjen. Fruen. Så skal vi kikke nærmere på Rantenhagens RØDE og ORANGE innvåner. 


Og da kommer vi jo ikke utenom vårens tulipanblomstring?! Ikke de store og prangende. Neida, alle som følger med oss her i Rantenhagen vet at det foreligger en viss forkjærlighet for de små i hagen. De botaniske. Og hvem har ikke det?!?



Og når vi nå snakker løk, ja så er det vel på tide å presentere en lilje fra hagen? Ja! En riktig flott og prangende. I oktober! Slå den! Siste lilje ut.

Lilium Black Beauty


Men det er flere som fanger oppmerksomheten i høsthagen. Frøken Solhatt er også foreviget i midten av oktober og hun blir glødende vakker i lav høstsol. Helt uimotståelig?!


Men det er en av de ORANGE  i hagen som er valgt ut for anledningen. En av disse som er så lekker at du bare får lyst til å spise dem. Med hud og hår. Hadde jeg nær sagt, og jammen tror jeg at den faktisk er spiselig også?! 




Men bare våg deg! Vi byr igjen på en av hagens dagliljer, også denne uten annet navn enn Hemerocallis sp. Vi  snakker høy X-faktor!


Kikk innom Moseplassen og  X-faktor blomsterutgaven 2013: RØDE og ORANGE. Finner du din favoritt? Kast deg rundt og bli med!


Velkommen til Berit, Isabel, Laura, Alice`s eventyrland, Sonja og Dante!! 
Veldig koselig at dere vil følge oss videre ut over våren!






58 kommentarer:

  1. En nydelig kandidat! Lykke til i konkurransen! Klem!

    SvarSlett
  2. Skikkeleg fine bilder og artig tekst:)))

    SvarSlett
  3. De små vackra tulpanerna älskar jag kan nog ha hela kolonin full.
    Ha en fin vecka och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg planter de over alt i hagen, mange mange, men akkurat disse vokser i steinbedet :)God uke til deg også!

      Slett
  4. Hvilke fine billeder....
    Jeg kender de fleste - men er lidt usikker på den orange Tulipan.....
    er det Tulipa whittallii, eller dens diploide fætter T. hageri?
    Og liljen fra oktober - ja der var mine taget af frosten - Black Beauty, det må det vel være?


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg var litt usikker selv også, og det var liksom helt uaktuelt å gå ut i 11 minusgrader og leite etter navnelapper under snøen :) Ikke orker jeg å gå gjennom listene mine heller. Her har vist latskapen fått forrang.. Bær over med meg :) Men joda, selvfølgelig er det Black Beauty, og den er ikke fotografert i oktover men i midten av september. Sånn for ordens skyld :) Det har hendt at den ikke har rukket å blomstre.

      Slett
  5. Absolutt x-faktor den dagliljen din! Og med blomsterfluen svirrende ned i det mest delikate blomsten har å by på, ble det et blinkskudd. Men blinkskudd har jo du mange av :)
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Krepsemor :) En blomsterflur gjør dagen!

      Slett
  6. Så masse flotte blomar!
    Tenkjer eg må prøve bidra på denne eg også.

    God natt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må være med! Jeg kommer inn og kikker! Natta!

      Slett
  7. Som vanlig mange flotte kandidater hos deg. Du tar nydelige bilder:)

    SvarSlett
  8. Nydelige bilder og en flott kandidat.

    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå har Anne virkelig fått fart på oss :)

      Slett
  9. Dette er jo rene fråtsingen i lekkerheter! Så mange flotte bilder.
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håndplukkete :) Med hånden godt ned i godteskålen :)

      Slett
  10. Hjelpe meg kor mykje flotte plantar du har. Var gode kandidatar alle saman.
    Lykke til!!!!

    SvarSlett
  11. Ah, selveste sp! Selvsagt X-faktor.

    SvarSlett
  12. Vidunderlige billeder alle sammen! Sikke en masse pletskud af skønne blomster! Jeg kommer helt til at kunne lide rød og orange!!! :)
    Fortsat god dag, og Lykke til!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for utrolig koselig kommentar Alice :)

      Slett
  13. Dejlige billeder af skønne blomster og din Hemerocallis er helt fantastisk i farven :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du kom innom, så fant jeg bloggen din også ;) Jeg handlet jo noen av dine flotte kobberinnsekter før jul :) De summer rundt kjelleren og venter på våren :) Lykke til til deg også!

      Slett
  14. Flotte bilder av rødt og oransje fru Ranten :-D
    Jeg trodde først dagliljebildet ditt var nærbilde av en succiniblomst ;-)
    Dagliljer fikk jeg litt dilla på i fjor. Det var ikke mye blomstring, men har hørt det tar noen år før de virkelig setter i gang, så jeg får vel smøre meg med tålmodighet og nyte bildet av din! ;-)
    Ha en fortsatt fin dag - og lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Stein! Ja der kan du se :) Går man tett nok på så er det ikke lett alltid å se hva det er :) Jeg fikk mange dagliljer av en samler for en del år siden og nå er de kjempefine store tuer. Må nok snar dele dem, men er litt lei meg for at jeg har rotet vekk navnene.. Alt vel til deg også!

      Slett
  15. Finfine bilder! Du fant en flott kandidat denne gangen også.
    Lykke til!

    SvarSlett
  16. Wow så nydelige blomster og bilder.
    Marit.

    SvarSlett
  17. Hei!
    Alltid like koselig å ta en titt inn til deg. Du skriver så artige innlegg!
    Mange flotte kandidater her med x-faktor. Ønsker deg lykke til!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme Vivi! Klem. Marit

      Slett
  18. Herlig :)
    Jeg koser meg alltid med dine bidrag, og setter stor pris på kommentarene dine hos meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne! Vi er nok mange som setter stor pris på deg og bloggen din:)

      Slett
  19. Gode billeder af de smukke blomster.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  20. Vilka vackra bilder, insekterna är verkligen fint fångade

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker : ) insekter i hagen er alltid spennende å ta bilder av : )

      Slett
  21. Vilken fin bukett med röda blommor, Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og veldig hyggelig at du kom innom!

      Slett
  22. Jeg blir så imponert hver gang jeg ser på bildene dine. Et fantastisk makrounivers. Hell og lykke til deg. Hilsen Anne

    SvarSlett
  23. Takk for dine vennlige ord Anne: )

    SvarSlett
  24. Så mange fine bidrag!
    Lykke t i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Venke :) Hyggelig at du kom innom!

      Slett
  25. Her var det mye lekkert! Og så fin lesning også:) Den som var en blomsterflue, gitt...
    Jeg har aldri spist dagliljer, men knoppene skal visst være lekre. (Om en kan ta seg råd til å plukke de av. Hmm...)
    Ønsker deg masse lykke til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har også lest et sted at dette skal være snaddemat, men man blir jo litt gniten på knoppene i hagen ;)Takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  26. Så mange vakre røde og oransje med x-faktor. Ikke lett å velge da:-) . God dag til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Og så er man ikke mere en såvidt ferdig, og så er der på med de blå :) Puh!

      Slett
  27. Du er uslåelig både med bilder, farger og ord:) Lykke til. Her var det alvorlig høy x-faktor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Dette blir spennende!

      Slett
  28. Bildene dine er utrolige! Du er flink til å fange det vakre! Ønsker deg lykke til og takk for hilsen inne hos meg! hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Hege og det same til deg :)

      Slett
  29. Nydelege bilde. Og flott tekst.
    Lukke til i konkuransen.
    Anne-Mari

    SvarSlett